Hesteeftersyn til ridestævner

Onsdag aften den 10. maj 2023 mødtes en del af Dansk Ride Forbunds B-teknisk delegerede, for at deltage i en workshop. Workshoppen klædte TD’erne på til kommende hesteeftersyn ved stævner i DRF-regi. Rideforbundets veterinærkonsulent, dyrlæge Mette Uldahl, holdt oplæg og sørgede for, at TD’erne fik grundig uddannelse i hvordan, og hvorfor, hesteeftersyn er en vigtig del af DRF’s virke.

Hestevelfærd står skrevet højt på dagsordenen, når snakken falder på ridesport verden over. Derfor er det af højeste prioritet, at vi er med til at vise vejen frem. Dansk Ride Forbund gennemførte i perioden 2020-2022 udstyrskontroller, som viste, at der er behov for flere eftersyn, som kan være med til at udbrede viden og bevidsthed om bl.a. mundsår hos heste. Eftersynet skal sikre, at hesten i al forstand er ”fit to compete”. Desuden skal eftersynet være med til at forebygge fremtidige skader, samt gøre ryttere og trænere opmærksomme på deres ansvar, som dem der tager beslutninger på vegne af hesten.

Mundsår er ikke acceptabelt
Ved hesteeftersynet kigges der efter skader på hesten. Det kan f.eks. være gennembrud af hud eller slimhinde (sår) i hestens mundvige eller på laderne. Gennembrud af hud eller slimhinder som følge af brug af udstyr, f.eks. mundsår efter bid, vil altid føre til udelukkelse fra konkurrence. Ligeledes vil andre skader, som giver hesten ubehag eller smerter, generelt altid blive bedømt i forhold til, om heste kan starte stævne. Det er vigtigt at være opmærksom på, at et sår ikke behøver at bløde for at det kan føre til udelukkelse ”Oftest ses der ikke blod i forbindelse med sår i munden efter brug af bid”, fortæller Mette Uldahl til de fremmødte TD’er.

Ved konstatering af mundsår udelukkes ekvipagen fra stævnestart. Det er ikke muligt at få omstødt beslutningen ved det pågående stævne. Beslutningen tages af den eller de ansvarlige for hesteeftersynet, og er en dagsdato-afgørelse. Det er planen, at der vil blive foretaget hesteeftersyn på alle stævneniveauer fremadrettet, både med og uden forudgående orientering.

Hesteeftersyn foretages af en gruppe særligt uddannede TD’ere
TD’erne fik i løbet af aftenen en grundig gennemgang af alt fra fremgangsmåder ved selve hesteeftersynet, beslutningsgrundlag og ikke mindst faglig baggrundsviden om, hvorfor og hvordan denne type skader opstår.

Det er DRF’s mål at skabe en gruppe af veluddannede TD’ere til at varetage denne vigtige opgave, og derfor skal endnu en gruppe TD’ere i løbet af nærmeste fremtid igennem samme workshop.

Nyttige links og information
Du kan læse Dansk Ride Forbunds etiske retningslinjer for korrekt brug af hesten til ridesport her og DRF’s Fælles Bestemmelser, som gælder uanset hvilken disciplin man starter stævne i, finder du lige her.

I videoen her viser DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl, hvordan man udfører en udstyrskontrol, og hun giver samtidig tips til, hvordan du selv – evt. i fællesskab med din træner – kan tjekke din hest eller pony derhjemme.