Ny struktur på plads for talentudvikling i paradressur

Parasport Danmark vil fra efteråret 2021 lancere en ny struktur for paradressuren, som omfatter både talent- og eliteryttere og skal sikre, at Danmark fortsat kan vinde medaljer ved EM, VM og de Paralympiske Lege.

Paradressur har i en årrække været en særdeles succesfuld disciplin for Danmark med medaljer ved både EM, VM og PL til følge. Nu sætter Parasport Danmark fokus på at sikre et udviklingsmiljø i verdensklasse, der kan favne det potentiale, mange års international succes har medført.

Udvikling af et nyt fælles talent- og eliteprogram for paradressurryttere udspringer af et ønske om sikre større fleksibilitet, som gør det nemmere at inkludere nye, talentfulde ekvipager og sikre et stærkt, fælles udviklingsmiljø på tværs af ekvipagernes nuværende niveauer. Det sker ved at fokusere på tre forskellige trin bestående af hhv. bruttotrup, observationstrup og nye ekvipager med udviklingspotentiale, som tager udgangspunkt i en årlig indplacering.

Den nye struktur igangsættes i efteråret 2021 med en række åbne samlinger, hvor alle ikke-indplacerede ryttere har mulighed for at komme og ride for landstræneren. Der vil komme mere information angående disse i starten af maj, men samlingerne forventes afviklet ultimo september og primo oktober.

Parasport Danmarks nye struktur for paradressuren er udviklet i et samarbejde mellem landstræner Astrid Gemal, holdleder Anette Bruun Jensen samt Parasport Danmarks rideudvalg og elitestab.

- Efter i nogle år primært at have beskæftiget mig med eliten i dansk paradressur, glæder jeg mig til nu også til at være med til at udvikle de næste generationer af topryttere. Jeg oplever en ret stor gruppe ryttere, der er på vej, og som er meget motiverede for at udvikle sig til internationalt niveau. Jeg håber, den nye struktur i talentarbejdet vil gøre det endnu mere inspirerende og tydeligt for de nye generationer, så vi kan fastholde de gode traditioner og resultater, siger Astrid Gemal.

Jonas Schmidt Christensen, der er elitekonsulent i Parasport Danmark, glæder sig over, at den nye struktur er kommet på plads.

- I Parasport Danmark har vi stolte traditioner inden for paradressuren, og vi har derfor et stort ønske om at gribe den positive opmærksomhed, vi nyder godt af lige nu, til at sikre at vi også fremadrettet kontinuerligt kan levere på højeste niveau ved de Paralympiske Lege. Med det nye program skaber vi bedre sammenhæng mellem det store arbejde, der laves af vores frivillige i Pararideudvalget, samt vores dygtige og vellidte landsholdsstab.

Den nye sportsplan for paradressuren kan findes her

/pressemeddelelse fra Parasport Danmark