Udbrud af aggressiv herpesvirus 1 på stævneplads i Valencia

Mandag d. 22. februar blev Dansk Ride Forbund informeret om et udbrud af en aggressiv herpesvirus 1 på en stævneplads i Valencia, Spanien. Siden da har vi været i kontakt med alle relevante parter – nationale og internationale - og vi følger naturligvis situationen nøje og tager alle nødvendige forholdsregler for at undgå smittespredning i Danmark.

New column

Alle danske ryttere, som har deltaget ved stævnet i Valencia, er informerede
DRF’s Eliteafdeling har både mandag og i dag været i kontakt med alle danske ryttere, der enten er eller har været i Valencia siden den 1. februar, samt de øvrige danske ryttere, der pt. er til stævner i Sydeuropa. De har alle fået tilsendt FEI’s officielle information omkring udbruddet og er blevet informeret om, hvordan de bør forholde sig ift. videre rejseaktivitet og/eller hjemrejse. Derudover er vi i gang med at informere de ryttere, der i de kommende uger er tilmeldt internationale stævner i Europa.

Krav om tests og karantæne ved hjemkomst
Rytterne er desuden blevet informeret om, at heste, der ankommer til Danmark fra områder med bekræftet sygdom, eller hvor der kan være øget risiko for smitte, skal i karantæne i minimum 21 dage ved hjemkomst – i den forbindelse henviser vi til de vanlige retningslinjer i DRF’s Fælles Bestemmelser vedrørende smitsom sygdom og karantæne.

For god ordens skyld gør Dansk Ride Forbund desuden fortsat opmærksom på, at det i henhold til Udenrigsministeriets anbefalinger ikke tilrådes at tage til stævner i udlandet på nuværende tidspunkt. Vi anbefaler, at man til enhver tid følger de opdaterede anbefalinger på Udenrigsministeriets hjemmeside.