Hesteeftersyn: 659 heste tjekket i 2023

I 2023 lancerede DRF hesteeftersyn i et nyt og mere omfattende format, hvor det gik fra at være dyrlægens rolle til TD’ernes rolle at udføre disse. Overgangen gik godt, og med en stærk gruppe TD’ere, kyndigt vejledt og uddannet af DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl, har vi indtil videre haft hele 659 heste igennem hesteeftersyn hvoraf blot 11 heste er blevet sendt hjem grundet mundsår.

Mette Uldahl afholdt tidligere i år en workshop, hvor otte B-niveau teknisk delegerede blev uddannet i udførelsen af hesteeftersyn med et særligt fokus på mundsår. Her fik TD’erne en grundig gennemgang af alt fra fremgangsmåder ved selve hesteeftersynet, beslutningsgrundlag og ikke mindst faglig baggrundsviden om, hvorfor og hvordan denne type skader opstår.

Der er blevet taget godt imod hesteeftersynene
Hos Dansk Ride Forbund glæder vi os over, at der er blevet taget godt imod de mange hesteeftersyn i 2023. DRF’s teknisk delegerede er blevet mødt af en yderst positiv tilgang til hesteeftersyn fra både ryttere, hesteejere, stævnearrangører osv.

Vi er glade for, at resultaterne af disse viser, at hesteeftersynene har haft en positiv indvirkning på forekomsten af mundsår ved stævner – om end det selvfølgelig altid er målet, at ingen heste har eller får mundsår.