Alle tre danskere i top 10

Alle tre danske ekvipager formåede at ride sig til en individuel plads i top 10 ved OL kür-finalen i Paris. Som henholdsvis nummer 5, 7 og 9, lykkedes det Cathrine, Daniel og Nanna endnu en gang at fastslå Danmarks position som en eminent dressurnation.

Foto: FEI/Benjamin Clark

Der er ingen tvivl om, at der var medaljehåb og -drømme lige til det sidste, og det var marginaler, der skilte toppen i kürfinalen i Versailles, hvor spændingen var på sit højeste fra start til slut. Blandt de mange publikummer på lægterne var der fyldt med røde og hvide farver i form af flag, hatte, trøjer osv. Mange danske fans havde taget turen til Paris for at støtte op om det danske dressurlandshold.

DRF’s formand overværede historisk godt OL for Danmark
Dansk Ride Forbunds formand, Dan Boyter, var også på plads blandt de 16.000 tilskuere for at overvære den ”danske dynamit” i aktion i Versailles. Han fortæller: ”Det har været et stort privilegium at følge vores dressurryttere her ved OL. At opleve deres ekstreme dedikation til sine heste og sporten, samt at se hvilket verdensklasseniveau de er på, har været helt utroligt.

At opnå en OL-sølvmedalje med så ungt et hold, er en storslået oplevelse og viser, at vi har opnået et historisk godt niveau, som aldrig er set tidligere i Danmark. Vi har så meget at være yderst tilfredse med og ikke mindst værne om – især vores dygtige rollemodeller.

Selvom det ikke blev til en individuel medalje i finalen, tegner det imponerende høje niveau enormt stærkt for fremtiden. Vi har som forbund rigtig meget at være stolte af og takke vores ryttere for, og desuden er jeg sikker på, at vi har rigtig meget at se frem til”.

Versailles yngste hold og første OL-holdsølv nogensinde
Holdleder og elitesportschef, Anne-Mette Binder, har været på plads fra start til slut, for at tage hånd om de danske ekvipager og sørge for, at alt gik efter bogen. Anne-Mette fortæller, at faciliteterne og afviklingen af OL har været helt i top. Der har været rig mulighed for at ride på selve konkurrencebanen inden hvert ridt, gode opvarmnings- og træningsforhold generelt, masser af smuk natur at begive sig ud i med og uden heste, samt et lækkert loungeområde til de danske atleter og teams med liggestole, fatboys, forplejning og meget mere. Loungeområdet er arrangeret af DRF’s stab med hjælp til transport og opsætning fra DIF og er ligeledes tilgængeligt for pararytterne, når disse skal i aktion.

Selvom der har været rig mulighed for at nyde, skulle der som bekendt også ydes – og det gjorde de danske ryttere med stil. ”OL-dressurens danske hold var det yngste i Versailles, og alle fire ryttere - inkl. vores medrejsende reserve - viste, hvad dansk dressur skal kendetegnes ved: Ordentlig og fintfølende ridning på velforberedte heste i trivsel både fysisk og mentalt”, fortæller Anne-Mette.

Resultaterne fra årets OL, er da heller ikke til at tage fejl af. Anne-Mette er stolt af og tilfreds med danskernes resultater: ”Resultatmæssigt fik det danske hold det, vi havde drømt om: Først en OL-holdmedalje og endda en af sølv, med et enkelt strejf af guldstøv med kun 0,121% til det vindende tyske hold. Til og med den første holdsølvmedalje til Danmark nogensinde ved de olympiske lege. Derudover kvalificerede alle tre ryttere sig til den individuelle finale, hvor de igen gjorde en rigtig god figur og har opfyldt de målsætninger, der er formuleret i samarbejdsaftalen med Team Danmark ved alle at placere sig indenfor top 9”.

Hestevelfærden har været og er fortsat i fokus, når det kommer til ridesporten, men også denne har været et vigtigt nøgleelement under årets olympiske lege. ”Alle heste er tjekket af dyrlæger ved ankomst og to hesteeftersyn af dommere og dyrlæger undervejs i konkurrencerne. Derudover har professionelle og kompetente FEI-stewards holdt opsyn med heste og ryttere m.fl. i stalde, under træning og ved opvarmningen til konkurrencer. Efter hver start er hestene igen checket af FEI-stewards i en udstyrskontrol. Under hele OL dressur-perioden har de danske ryttere og staben omkring dem ikke modtaget anmærkninger ift. omgangen med og ridning af deres heste” fortæller Anne-Mette Binder.

En dybtfølt tak for opbakningen
Sidst, men ikke mindst, sender holdlederen og elitesportschefen en helt særlig tak til alle, der har været involveret på den ene eller den anden måde: ”TAK til at alle, der på den ene eller anden måde har bidraget til et fantastisk OL for dansk dressur! Opbakningen har været overvældende, og vi er dybt taknemmelige for alle de positive tilkendegivelser, der ad forskellige kanaler er strømmet ind over os både op til, under og nu også efter OL i Paris. Den betyder alverden”.