OL: Det danske dressurhold ender som nummer fire i holdkonkurrencen

Efter en nervepirrende finale, der bød på spænding til det allersidste, er det nu afgjort; det danske dressurlandshold bestående af Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth og Nanna Skodborg Merrald ender som nummer fire i holdfinalen efter hård konkurrence fra Storbritannien, USA og Tyskland.

New column

(Nanna Skodborg Merrald & Blue Hors Zack - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Nanna og Zack lagde et solidt fundament
Nanna Skodborg Merrald og Blue Hors Zack var første danske ekvipage på banen, og de leverede et super flot og stabilt program til 74,2% med flere højdepunkter i bl.a. passagen, serierne og pirouetterne. Sidetraverserne drillede desværre lidt, og Nanna var nødt til at lave overgangene til traverserne lidt mere sikre end normalt: ”Jeg kunne mærke, at jeg ikke skulle trykke mere til ham, for så kunne jeg risikere, at han slog i galop, så jeg red sikkert for at undgå fejl” fortæller Nanna efter sit ridt. ”Jeg er super tilfreds med mit og Zacks ridt. Det var sikkert og uden nogen dyre fejl, og det er super vigtigt i forhold til holdspillet, så jeg er rigtig glad”, afslutter hun.

New column

(Carina Cassøe Krüth & Heiline's Danciera - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark​)

Carina og Danse fandt et ekstra gear
Carina Cassøe Krüth og Heiline’s Danciera viste igen i dag, at de er en ekvipage, der virkelig gør indtryk, når de rider på banen. De leverede et aldeles smukt program fyldt med højdepunkter, hvor især passagen var i absolut særklasse, og de blev belønnet med hele 77,14% af dommerne. Og hvilken bedre måde at fejre sin fødselsdag på end med en ridetur af dén kaliber i holdfinalen ved OL. Fødselsdagsbarnet Carina fortæller da også, at hun er meget tilfreds med sit og Danses ridt: ”Vi havde en mega god tur, og hun gav mig en fantastisk følelse. Danse er virkelig en hest, der kan shine i alle øvelser, og det gjorde hun også i dag. Hun er jo en ung hest, så hun var desværre lidt kreativ i etterne og fik lavet 11 i stedet for ni, men sådan kan det jo gå. Til gengæld lykkedes det at få hende lidt mere op foran i dag, så hun stod endnu flottere, så jeg er meget tilfreds.”

New column

(Cathrine Dufour & Bohemian - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Cathrine og Bohemian bandt sløjfen
Der hvilede unægtelig et stort pres på Cathrine Dufour og Bohemian, da parret red på banen som sidste danske ekvipage. Deres resultat skulle nemlig blive afgørende for de danske medaljechancer, og derfor holdt de fleste danske dressurfans formegentlig vejret mere eller mindre hele vejen igennem programmet. Parret leverede som altid et særdeles flot program med mange flotte elementer såsom traverser og piaffe-passage, men desværre indløb der en dyr fejl i den ene pirouette og en mindre fejl i en overgang fra passage til galop, hvilket trak ned i den samlede scorede, og de endte på 77,20%.

Tyskland, USA og Storbritannien blev for stærke
Sammenlagt indkasserede det danske hold 7540 point og endte altså på en 4.plads. Guldet gik ikke overraskende til det tyske hold, som høstede hele 8178 point, mens det var en tæt kamp om sølv og bronze mellem USA og Storbritannien, der endte med 7747 point og sølv til USA og 7723 point og bronze til Storbritannien.

Klar til at give den gas i den individuelle finale morgen
Der er ingen tvivl om, at man havde håbet på en medalje i den danske dressurlejr, men i sidste ende var de britiske og amerikanske ryttere bare lige en tand stærkere, og holdleder Anne-Mette Binder fortæller, at man er godt tilfredse med resultatet til trods for den manglende medalje: ”I dag fokuserede vi på hest, rytter og opgaven foran dem, og alle tre ryttere gjorde deres allerbedste. Ikke alt lykkedes – sådan er det jo i vores sport, hvor man har med levende dyr at gøre – men der var helt bestemt mange højdepunkter, som vi godt kan være stolte af”. I morgen afvikles den individuelle kür-finale, hvor alle tre ryttere er kvalificerede, og her skal det blive spændende at se, hvordan især de to OL-debutanter Nanna og Carina klarer opgaven, fortæller Anne-Mette. ”De glæder sig begge til at tage udfordringen op og til at tage hul på deres tredje OL-kapitel, og jeg er sikker på, at både de og Cathrine kommer til at brænde igennem inde på banen”, afslutter hun.

Igen i morgen sender DR1 live fra dressuren, og det er fra kl. 10.30-14.25.