Pressemeddelelse: Dansk Ride Forbunds reaktion på TV 2-dokumentar

I går har TV 2 offentliggjort en dokumentar, som indeholder alvorlige anklager om krænkende adfærd og overgreb inden for ridesporten. Dokumentaren, "Mareridtet på stutteriet", beskriver en række hændelser, der spænder over flere årtier og involverer tidligere ansatte og elever fra et dansk stutteri.

Dansk Ride Forbund har ingen mulighed for at agere i denne konkrete sag idet de krænkende hændelser ikke er sket i et regi hvor DRF har lovhjemmel til at handle, men formand Dan Boyter understreger forbundets klare holdning til krænkende adfærd:

"Den dokumentar, der i går er blevet udgivet på TV 2 Play og senere samme aften og næste uge vises på flow-TV, fremhæver en række meget alvorlige og dybt foruroligende anklager om krænkende adfærd og overgreb i ridesporten. Dansk Ride Forbund har ingen mulighed for at agere i de specifikke sager, men vi vil klart og tydeligt understrege, at den slags adfærd på ingen måde hører hjemme i ridesporten eller andre steder i samfundet. Vi opfordrer altid ofre for krænkende adfærd til at melde det til politiet, uanset sagens alder eller karakter.

Selvom de nævnte hændelser ligger langt tilbage i tiden og i nogle tilfælde kan være omfattet af forældelsesregler, skal der ikke være nogen tvivl om, at krænkende handlinger og overgreb er fuldstændigt uacceptable. Det er positivt at se, at der er en kraftig kulturændring i gang, ikke bare i Danmark men i hele verden, som tager fat på problematikker omkring netop krænkende adfærd. Ridesporten er ingen undtagelse, og vi vil fortsat arbejde for at sikre et trygt og respektfuldt miljø for alle vores medlemmer."

For dem, der har brug for råd eller hjælp i forbindelse med krænkende adfærd inden for ridesporten, henviser vi til vores afsnit "Tryg i sporten" på DRF's hjemmeside. Her kan du finde information, værktøjer og vejledning til at skabe tryghed i sporten. Afsnittet indeholder også en guide til, hvor du kan henvende dig, hvis du selv eller nogen, du kender, har været udsat for krænkende adfærd. Dansk Ride Forbund kan ikke tage stilling til skyldsspørgsmål, men vi står til rådighed for at hjælpe med vejledning og støtte til den videre proces. Vi opfordrer altid til at bruge DIF's whistleblowerordning eller kontakte politiet ved alvorlige sager.

Læs mere om Tryg i sporten her.