Fra Danmark til Paris: Paradressurholdet er klar

Nedtællingen til de paralympiske lege er begyndt, og holdet er sat. Tobias, Katrine, Pia og Karla udgør den danske kvartet, som skal til Paris og kæmpe om de eftertragtede medaljer. Dansk Ride Forbund har taget en snak med holdleder Anette Bruun, som fortæller om det kommende mesterskab i Paris, forventningerne, planerne og meget mere.

Portrætfotos: Lars Møller | Tekst af Ann-Sofie Skovlund

Selvom selve stævnepladsen i Versailles først åbner den 30. august, ankommer det danske hold og deres heste til en træningslejr i nærheden af Charles De Gaulles allerede den 26. august. På den måde har heste og ryttere tid til at akklimatisere sig og komme sig ordentligt ovenpå den lange køretur fra Danmark til Frankrig, inden de skal ind på de rigtige konkurrencebaner.

Der er sørget for, at både heste og ryttere kan fokusere på den store opgave, de har foran sig ved bl.a. at medbringe en groom til hver hest, hestemassør, dyrlæge, landstræner, holdleder og en ekstra hjælper. Udover dette bor rytterne desuden i helt nybyggede bungalows lige ved staldene. På den måde kan de være helt tæt på hestene og slippe for unødig transport til og fra staldene.

4 ryttere i ilden – 3 for holdet
PL er opbygget en anelse anderledes end det traditionelle OL, når det kommer til dressuren. Ved de paralympiske lege rider alle fire ekvipager med i den individuelle konkurrence på dag 1 eller 2 (afhængigt af hvilken grad rytteren er klassificeret i). Efter den indledende runde, er det landstrænerens rolle at vælge hvilke tre af de fire ekvipager, der skal repræsentere landet i selve holdkonkurrencen. Alle fire ekvipager kan kvalificere sig til den individuelle freestyle-finale, som de otte bedste ekvipager fra hver grad går videre til.

Det er den såkaldte ”Grand Prix B”-klasse, som er afgørende for holdkonkurrencen. Selve det at blot tre ud af fire ekvipager kan deltage i holdkonkurrencen er noget, der er blevet snakket meget om i løbet af perioden op til PL. ”Vi ved, at det kan være en svær position at være i, men det er nu engang sådan vilkårene er – og det prøvede vi allerede, da vi var i Tokyo. Dengang var både Tobias og Katrine også med. Det har været utroligt gavnligt at kunne tale med dem om de følelser, man som rytter har omkring den her udvælgelse, ligesom vores øvrige ryttere har kunnet stille spørgsmål til dem” fortæller Anette.

Snævret ind fra 10 til 4
I løbet af det seneste år, er bruttolisten til PL langsomt men sikkert blevet snævret ind fra 10 til fire ekvipager. Udvælgelsesprocessen har været lang og intens, men efter nøje overvejelser, træningscamps, internationale stævner og dialog med rytterne, har landstræneren altså udtaget Tobias Thorning Jørgensen, Katrine Kristensen, Pia Wulff Jelstrup og Karla Dyhm Junge. Nicole Johnsen er den danske reserve, som indtil 21. august, hvor det er sidste chance for at bytte en ekvipage ud, står standby hjemmefra.

Konkurrencen i Paris er hård – og det kommer til at kræve mere end blot held at sikre medaljer. Men de danske ekvipager er klar til at tage kampen op og forsvare de røde og hvide farver, når de skal på banen.

Vi håber selvfølgelig på at kunne tage medaljer med hjem” fortæller holdleder Anette Bruun og fortsætter: ”Der kommer virkelig mange stærke og dygtige ekvipager, så vi ved, at konkurrencen er hård. Det bliver ikke ’a walk in the park’, men vi har nogle meget ambitiøse ekvipager med, som uden tvivl er klar til at gøre deres allerbedste”.

Kompetent kommentator med kendskab til rytterne
Hvis du har lyst til at følge med i, hvordan det går for de danske ryttere i Versailles, kan du kigge med hos DR som sender live fra PL. Her er vi så heldige, at assistenttræner Matthias Tourbier skal være medkommentator. Matthias er uddannet berider, fysioterapeut og så er han desuden ”klassifikatør”, hvilket vil sige, at han er med til at klassificere bl.a. pararyttere til de forskellige sværhedsgrader. Der er altså rigtig meget spændende insider-viden at hente, hvis man er nysgerrig på parasporten.

Tidsplanen for PL i paradressur er:

• Tirsdag den 3. september kl. 10.00-19.00:
    Indledende individuel dressur grad 1, 2 og 3

• Onsdag den 4. september kl. 10.00-15.40:
    Indledende individuel dressur grad 4 og 5

• Torsdag den 5. september:
    Hviledag (ingen konkurrencer)

• Fredag den 6. september kl. 10.00-18.10:
    Holdkonkurrence

• Lørdag den 7. september kl. 10.00-18.10:
    Individuel freestyle grad 1, 2, 3, 4 og 5