Er du pararytter? Så prøv kræfter med distance

Som pararytter kan du bruge dit testkort i alle ridesportsdisciplinerne, og særligt distance er en overset disciplin, når det kommer til pararidning. Distancesporten er nemlig både alsidig, inkluderende og let at gå til.

Som pararytter kan man let falde i dressur-fælden. Måske fordi man tror, det er den eneste disciplin, der giver mening, når man er pararytter. Eller at ens testkort kun gælder i dressur.

Men sådan forholder det sig slet ikke. Testkortet kan bruges på tværs af alle ridesportsdisciplinerne, og særligt distancesporten er oplagt at kaste sig over, hvis man er pararytter.

Distance er en meget inkluderende disciplin, som er kendt for, at alle hjælper alle. Det er endda tilladt at have hjælpere med og mødes med dem op til flere steder på ruten. Klasserne LD og introridt giver en god mulighed for at komme i gang, da turene her altid maximalt er 14 km. Desuden rider man ofte afsted i hold, og man kan selv vælge, om man vil ride sammen med nogen, man kender.

Derudover skal man (til og med LB) ikke kvalificere sig til distancestævner – man kan bare være med. Og i år er der blevet oprettet en helt ny turnering, DRF Distance Pointturnering, hvor man samler point til alle stævner. Så er du konkurrencerytter, er der masser mulighed for at inkludere konkurrenceelementet i distancedisciplinen.

Læs mere om DRF Distance Pointturnering her.

Kontakt meget gerne en af vores mentorer inden for distance, hvis du er pararytter og usikker på, hvordan du skal komme i gang. En mentor kan hjælpe dig ind i distancesporten og svare på alle de spørgsmål, du måtte sidde inde med.

Vores mentorer er fordelt over hele landet, og du finder en liste over dem her.

Du er også meget velkommen til at kontakte DRF’s administration på distance@rideforbund.dk eller para@rideforbund.dk.