FEI aflyser europæiske stævner pga. herpesvirus

Mandag aften offentliggjorde FEI, at alle FEI-stævner i hhv. Frankrig, Spanien, Portugal, Belgien, Italien, Østrig, Polen, Holland, Tyskland og Slovakiet aflyses frem til den 28. marts grundet udbruddet af den aggressive herpesvirus 1. Dansk Ride Forbund følger fortsat udviklingen nøje og er løbende i dialog med relevante nationale og internationale stakeholdere og fagpersoner. Vi understreger, at alle ryttere, der kommer retur fra stævner i Europa i de kommende uger, skal være opmærksomme på, at 28 dages karantæne er påkrævet ved hjemkomst.

New column

Krav om 28 dages karantæne ved hjemkomst
Da herpesvirus-1 er en særdeles aggressiv version af virussen og har en lang inkubationstid (helt op til 28 dage), skal alle heste, der i de kommende uger ankommer til Danmark fra andre lande i Europa, i 28 dages karantæne. Opstalder man ved hjemkomst sin hest sammen med andre heste, er det ikke nok blot at isolere sin hest – her vil karantænen også gælde alle andre heste på matriklen, hvor den pågældende hest er opstaldet.

For god ordens skyld gør vi desuden opmærksom på, at det i henhold til Udenrigsministeriets anbefalinger stadig ikke tilrådes at tage til stævner i udlandet på nuværende tidspunkt grundet COVID-19-pandemien. Vi anbefaler, at man til enhver tid følger de opdaterede anbefalinger på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Har du spørgsmål eller brug for sparring ang. ovenstående, kan du kontakte Elitechef i Dansk Ride Forbund, Kimi Nielsen, på tlf. 40180484 eller på e-mail: elite@rideforbund.dk.