Kæphestespring skal promovere Sportsrideklubben Klarup og Omegn

I foråret søgte Sportsrideklubben Klarup og Omegn tilskud fra Trolle Company og Dansk Ride Forbunds Aktive sammen-pulje, og klubben modtog hele 10.000 kroner til kæphestespring. Klubbens formål med kæphestespringene var at promoverer sig selv i den lokale by og på den måde skaffe nye medlemmer til klubben.

Når Klarup By holder deres årlige sommerarrangement næste år, står Sportsrideklubben Klarup og Omegn klar med kæphestespring, som byens lokale beboere kan prøve. ”Da vi søgte tilskuddet, var det tiltænkt som en del af den promovering, vi ønsker at skabe for klubben i den lokale by. På den måde kan vi være synlige ved diverse arrangementer og gøre beboerne opmærksomme på, at der altså ligger en elevskole i byen. Vi har selvfølgelig også stillet ponyer til rådighed til trækture ved de lokale arrangementer, men med kæphestene rammer man bare bredt,” fortæller formand for Sportsrideklubben Klarup og Omegn Henrik Andersen.

Underholdning for de små
Selvom springene primært var tiltænkt promovering af klubben ved diverse arrangementer, så har de selvfølgelig også været i brug under andre forhold. ”Vi er stadig lidt ømme over for dem, fordi de er så nye og flotte, men vi brugte dem i sidste weekend til vores elevstævne, og de bliver også sat frem ved næste stævne. Vi afvikler endnu ikke stævneklasser i kæphest, så det er blot for, at tilskuere og ryttere kan prøve det af,” forklarer Henrik og fortsætter: ”Vi bruger dem også i hverdagen til de ryttere, der skulle have søskende med. Vi stiller springene op, så de mindre søskende kan lege med dem og springe rundt, imens de venter på, at ridetimen er færdig.”

Og klubben har da også fået flere henvendelser på, om ikke de skal afvikle kæphesteklasser i forbindelse med Agria og Dansk Ride Forbunds VM-holdturnering samt have ugentlige kæphestehold, og de håber på, at det kan blive en realitet i fremtiden, så de kan byde velkommen til endnu flere medlemmer.

Læs løbende flere portrætter af klubber, der fik støtte fra Aktive sammen-puljen her.