Ændringer i elite set-uppet for military pr. 1. januar 2022

På det seneste møde i DRF’s bestyrelse blev det vedtaget, at der ved årsskiftet drosles betydeligt ned på talent- og elitearbejdet inden for militarydisciplinen. Det betyder bl.a., at det allokerede budget samt de tilknyttede administrative ressourcer reduceres væsentligt. Læs mere om baggrunden for beslutningen samt udsigterne for den nærmeste fremtid her.

New column

Derfor drosles der ned
Siden military officielt blev gjort til en elitedisciplin pr. 1. januar 2020, har der på lige fod med de øvrige elitediscipliner været foretaget løbende evalueringer af det sportslige grundlag og potentiale, og i den sammenhæng fortæller direktør i Dansk Ride Forbund, Morten Schram Rodtwitt, at udviklingen desværre ikke har været som ønsket: ”Vi må desværre konstatere, at der ikke har været den nødvendige fremdrift og ej heller er udsigt hertil inden for de nærmeste år, og derfor kan vi ikke længere forsvare de udgifter, der er forbundet med en landstrænerordning, afvikling af samlinger, indskud til internationale stævnestarter mv.”

Det sker der nu
I løbet af de kommende 4-6 uger vil DRF’s administration i samarbejde med nuværende landstræner Peter Flarup drøfte, hvordan fremtiden for military på eliteniveau kan se ud, samt hvilke tiltag der evt. kan igangsættes for at styrke det sportslige grundlag fremadrettet.

Ingen ændringer for military på breddeniveau
Ændringerne omhandler udelukkende military i elite-regi og vil derfor ikke få betydning for militarysporten på breddeniveau, understreger Morten Schram Rodtwitt: ”Vi ser et stort potentiale i militarysporten på breddeniveau, bl.a. i form af en støt stigende tilslutning til DRF Military Cup, og samtidig gør militaryudvalget et kæmpe stykke arbejde for at udvikle og styrke sporten endnu mere, så på den front er vi meget fortrøstningsfulde”, afslutter han.