Nye gode råd til bestyrelsesarbejde i rideklubber

Dansk Ride Forbund har udarbejdet en række gode råd til bestyrelsesarbejde i rideklubberne. Rådene er designet til at fremme god ledelse, gennemsigtighed og styrke klubbens organisering, så bestyrelsen kan sikre en effektiv og transparent drift af klubben til gavn for alle medlemmer.

Du kan downloade de 7 gode råd til bestyrelsesarbejde i rideklubber her eller læse videre herunder:

1. Vedtægter skal være tilgængelige for medlemmerne
    Rideklubbens vedtægter skal være offentligt tilgængelige for alle medlemmer. Dette sikrer gennemsigtighed og gør det klart for medlemmerne, hvordan klubben ledes, og hvilke regler der gælder.

2. Indsend vedtægter til Dansk Ride Forbund (DRF)
    Det er vigtigt, at klubbens vedtægter indsendes til Dansk Ride Forbund. Dette sikrer, at klubben overholder gældende retningslinjer og formalia. Det samme gælder ved vedtægtsændringer.

3. Bestyrelsesinformationer skal være offentligt tilgængelige
    Oplysninger om, hvem der sidder i bestyrelsen, skal være tilgængelige for klubbens medlemmer. Dette skaber tillid og gennemsigtighed omkring klubbens ledelse.

4. Opdater bestyrelsesinformationer på rideforbund.dk
    Husk at holde rideklubbens bestyrelsesinformationer opdaterede på rideklubbens Go!-profil på rideforbund.dk, så det er klart for både medlemmer og forbundet, hvem der sidder i bestyrelsen. Al information fra DRF kan gå tabt, hvis disse oplysninger ikke er opdaterede.

5. Habilitet i bestyrelsen
    Bestyrelsen skal løbende forholde sig til spørgsmålet om habilitet. Dette betyder, at bestyrelsesmedlemmer skal undgå at deltage i beslutninger, hvor de har personlige eller økonomiske interesser, der kan påvirke deres uvildighed. Ansatte i en rideklub må ikke sidde i bestyrelsen på grund af inhabilitet.

6. Forretningsorden for bestyrelsen
    En skriftlig forretningsorden er et vigtigt værktøj for bestyrelsen. Den fastsætter, hvordan bestyrelsens arbejde organiseres, og hvilke procedurer der følges ved møder og beslutningstagning. En forretningsorden skal udarbejdes i overensstemmelse med rideklubbens vedtægter og kan aldrig erstatte disse.
    DRF har udarbejdet en skabelon til en forretningsorden, se mere her.

7. Rideklubbens facilitetsadresse
    Det er en forudsætning for rideklubber under DRF, at disse har en facilitetsadresse, hvor der er faciliteter til at dyrke ridesport.

Har I brug for yderligere vejledning, står DRF altid klar til at hjælpe. Henvendelser kan ske på mail til klubdrift@rideforbund.dk.