Inspiration fra Molger Rideklub: Fra krise til succes

Molger Rideklub har gennem den seneste tid skabt en positiv udvikling gennem en række strategiske tiltag og en stærk, engageret bestyrelse. Dansk Ride Forbund ønsker at dele jeres succesoplevelser, så andre rideklubber kan drage nytte af erfaringerne og styrke deres eget fællesskab. I denne nyhed får I Molger Rideklubs bedste tips til at gå fra krise til succes.

Det kan være udfordrende, men også givende
At drive en rideklub og sidde i en bestyrelse kan være udfordrende, især når der opstår økonomiske eller organisatoriske problemer. Det kræver tid, energi og et stærkt engagement, men det er også utrolig givende. At være med til at sikre klubbens fremtid og styrke fællesskabet kan give en stor følelse af tilfredshed. Derudover kan frivilligt arbejde i en rideklub være værdifuldt på mange måder – både personligt og professionelt. Det er ikke kun en god oplevelse, men også en værdifuld tilføjelse til dit CV, som viser engagement, lederevner og evnen til at arbejde i et team.

Molger Rideklub er et lysende eksempel på, hvordan en klub kan rejse sig efter svære tider. Klubben har taget udfordringerne op og skabt en række positive ændringer. Deres rejse kan være til stor inspiration for andre rideklubber, der ønsker at styrke deres fællesskab og sikre en bæredygtig fremtid.

1. Medlemmerne skal inddrages aktivt
Molger Rideklub har lært, at nøglen til succes er at involvere medlemmerne i klubbens beslutninger og daglige drift. Klubben gennemførte en spørgeskemaundersøgelse, i samarbejde med DRF, blandt medlemmerne for at få deres input til, hvordan klubben kunne forbedres. Resultaterne førte til nye aktiviteter, som har øget engagementet, f.eks. “puds og pizza”-arrangementer og en sommerfest. Klubben har desuden etableret et juniorudvalg, der giver de unge medlemmer mulighed for at være med til at forme klubbens fremtid.

”Det vigtigste råd er at spørge om hjælp! Mange tror, de ikke kan bidrage, fordi de ikke kender ridesporten. Men alle kan slå græs, bage en kage eller hjælpe med at sætte springbanen op,” siger næstformanden i Molger Rideklub.

Ved aktivt at inddrage medlemmerne har klubben opnået en højere grad af engagement og et stærkere fællesskab, hvilket har gjort en stor forskel for klubbens daglige drift.

2. Fordeling af ansvar skaber effektivitet
En stærk og velfungerende bestyrelse har været afgørende for Molger Rideklubs succes. Bestyrelsen har fordelt opgaverne efter medlemmernes kompetencer og interesser, hvilket har skabt en mere effektiv arbejdsproces. Næstformanden har f.eks. ansvaret for klubbens bygninger, kontakten til kommunen og søgning af fonde, mens andre bestyrelsesmedlemmer har ansvaret for heste, juniorudvalget og arrangementer.

Den klare arbejdsfordeling sikrer, at alle arbejder inden for deres styrker, og at ingen opgaver bliver overset. Molger Rideklub anbefaler andre klubber at gøre det samme for at skabe et mere velfungerende samarbejde i bestyrelsen.

Vi har lært, at det er vigtigt at bruge hinandens styrker og kompetencer og samtidig spørge medlemmerne, hvordan de kan bidrage,” lyder det fra klubben.

3. Sæt både kort- og langsigtede mål
For at sikre klubbens fortsatte succes har vi sat planer op, der både dækker langsigtede og kortsigtede mål,” forklarer Molger Rideklubs bestyrelse.

Et af de kortsigtede projekter har været renoveringen af udendørsbanerne, som stævneudvalget har identificeret som et af de vigtigste områder for forbedring. Langsigtet arbejder klubben på at etablere sig som et samlingspunkt for lokalområdet gennem samarbejder med lokale virksomheder og ved at arrangere en årlig ridelejr.

Disse mål er vigtige for at skabe en klar retning for klubbens udvikling og sikre, at alle arbejder hen imod de samme visioner.

4. Frivillighed er afgørende
Frivillige kræfter har været en uundværlig del af Molger Rideklubs succes. Klubben har gjort det klart, at alle kan bidrage – også selvom de ikke har erfaring med ridesporten. Mange af klubbens medlemmer og deres forældre har hjulpet til med alt fra at bage kager til at slå græs og sætte springbaner op.

Et af klubbens vigtigste råd til andre rideklubber er at spørge bredt efter frivillige. Det er ofte en stor overraskelse, hvor mange der faktisk gerne vil hjælpe, når de bliver spurgt direkte.

5. Samarbejde med kommunen og lokalsamfundet
En af de langsigtede ambitioner i Molger Rideklub er som nævnt at udvikle klubben til et samlingspunkt for hele lokalsamfundet. Bestyrelsen har derfor arbejdet aktivt på at etablere samarbejde med kommunen samt lokale virksomheder, som kan støtte op om klubbens arbejde og mål.

Klubben har også bestemt sig for i fremtiden at teste Dansk Ride Forbunds ”Antibulli ridning”-projekt, som hjælper med at sikre, at Molger Rideklub skal være et trygt og inkluderende sted for alle. Projektet fremmer en kultur af respekt og støtte, så alle medlemmer føler sig velkomne.

Molger Rideklubs rejse viser, at det er muligt at vende en nedadgående spiral til en succesoplevelse ved at fokusere på medlemsinddragelse, klare arbejdsopgaver og en stærk frivillig indsats. ”Det vigtigste er at involvere alle og tænke langsigtet,” slutter næstformanden.

Har din rideklub gjort noget helt særligt, som kan inspirere andre klubber til at skabe en positiv udvikling og styrke deres fællesskab? Så skriv til os og hjælp os med at dele jeres historie her.