Hvad leder du efter?

Nyheder

Ryttermærkerne fylder fire år i deres nye form

Ryttermærkerne har i mange år været en vigtig del af dansk ridesport. For fire år siden blev de relanceret i en ny og forenklet form – og det markerer vi nu ved at sætte ekstra fokus på, hvor ryttermærkerne står i dag, og hvorfor de giver mening i elevskolen.


Tidligere var ryttermærkerne koblet op på stævnestart, men i dag er deres rolle en helt anden. I stedet for at fungere som adgangsbillet til C-stævner, er ryttermærkerne nu et pædagogisk redskab, der understøtter læring, ansvarlighed og udvikling i elevskolen, netop dér, hvor størstedelen starter til ridning, og hvor fundamentet for god ridning bliver lagt.

Siden genlanceringen er ryttermærkerne blevet tilpasset elevskolens opbygning og niveauer: begynder, let øvet og øvet. Den nye struktur har gjort det nemmere for både elever og undervisere at arbejde med ryttermærkerne som en naturlig del af undervisningen. De skaber progression, motivation og giver ryttere en forståelse for hestens behov, sikkerhed og ridningens grundprincipper.

I dag bruges ryttermærkerne i stigende grad i klubber over hele landet – og de fungerer. De understøtter arbejdet i elevskolen, styrker sammenhængen i undervisningen og hjælper med at fastholde elever gennem synlige mål og anerkendelse af deres udvikling.

Sådan fungerer ryttermærkerne i dag
Tidligere blev ryttermærkerne ofte taget som et intensivt weekendkursus, men i dag er de i langt højere grad integreret direkte i undervisningen på elevholdene. Det betyder, at læringen sker over tid og gennem gentagelse - ikke som udenadslære, men som praksisnær læring, hvor eleverne udvikler gode og sikre vaner, som holder ved over tid.

Ordningen rummer en række fordele:

  • Underviserne har klar struktur og overblik via DRF’s fagplaner, som understøtter den pædagogiske udvikling.
  • Teorien kobles til praksis og indgår naturligt i den daglige undervisning.
  • Lektionerne i elevskolen bliver varierende, hvilket øger motivationen hos eleverne.
  • Alle i elevskolen får samme grundlæggende viden - ingen ekskluderes på grund af tid eller økonomi.
  • Eleverne opnår en helhedsforståelse for hesten - fra pasning og adfærd til sikkerhed og rideteknik.
  • Og ikke mindst: ryttermærkerne er gratis for klubberne.
  • Alle klubber kan udbyde ryttermærker - også dem uden elevskole. Konceptet er nemlig fleksibelt og kan tilpasses den enkelte klubs hverdag.

Ryttermærkeprøven
Undervisningen i ryttermærkerne er praktisk og foregår i elevskolen, men afsluttes med en slags online teoriprøve. Prøven kan ikke dumpes, da eleverne får stillet spørgsmålene indtil de svarer korrekt. Der er ingen begrænsning for hvor mange forsøg eleverne har til at gennemføre teoriprøven. Det skaber både tryghed og motivation, fordi fokus er på læring og forståelse fremfor præstation.

Prøven ses som en "gulerod" - en festlig afslutning på forløbet som er med til at styrke det sociale fællesskab og ikke en barriere, som presser eller begrænser eleverne. Mange klubber bruger afslutningen som et socialt arrangement med diplomer, nåle, kage og fællesskab. Det styrker følelsen af ejerskab og sammenhold på tværs af elever, forældre og undervisere - og gør ryttermærkerne til noget, man er stolt af at gennemføre.

Hvor står vi i dag?
Ryttermærkerne blev relanceret som et pædagogisk og læringsorienteret værktøj i elevskolerne. De udgør en strategisk fremtidssatsning for Dansk Ride Forbund, fordi de skaber struktur, kvalitet og motivation i alle DRF’s rideklubber og elevskoler - og styrker den fælles faglighed i klubberne.

Resultaterne taler for sig selv: mere end halvdelen af landets klubber med elevskole har allerede taget ryttermærkerne i brug og der er gennemført over 8000 ryttermærkeprøver, og det strategiske mål for 2025 er nået før tid. Det viser, at ryttermærkerne både giver mening for klubberne og skaber værdi for rytterne.

Samtidig står vi i en overgangsperiode, hvor der er et hul mellem de tidligere C-ryttere og de nye elevskoleryttere. De to grupper kommer ind i sporten med forskellig baggrund og erfaring, og det kræver opmærksomhed, hvilket DRF vil fokusere på fremadrettet.

Ændringen i 2017 markerede et vigtigt skifte: Ryttermærkerne gik fra at være noget der skulle krydses af på en obligatorisk tjekliste til at være et pædagogisk redskab, der fremmer læring om heste og sikkerhed i elevskolerne

Få hjælp til at komme i gang
Har jeres klub endnu ikke integreret ryttermærkerne i elevskolen, står DRF’s konsulenter klar til at hjælpe. Uanset hvor langt I er i processen, tilbyder vi konsulentbistand og sparring – både til jer, der er helt nye i arbejdet med ryttermærker, og jer, der ønsker at styrke eller gentænke jeres nuværende tilgang. Vi kommer gerne på klubbesøg og hjælper med alt fra overvejelser og planlægning til konkret implementering i hverdagen.

Er I en klub uden elevskole, som gerne vil udbyde ryttermærker?
Alle klubber kan tilbyde ryttermærker – også dem uden elevskole. Konceptet er fleksibelt og kan tilpasses den enkelte klubs hverdag. Undervisningen kan foregå som en del af elevskolen eller som fx weekendkursus, aftenkursus eller temaaften.

Det vigtigste er, at undervisningen tager udgangspunkt i ryttermærkernes læringsmål: hestevelfærd, sikkerhed og grundlæggende forståelse for hesten.

DRFs konsulenter står klar til at hjælpe klubben med at finde den bedste måde at integrere ryttermærkerne på, så det passer til netop deres behov og hverdag.

Kontakt DRF’s klubudviklingskonsulenter på elevskole@rideforbund.dk for at høre mere eller aftale et besøg.

Læs mere om DRF’s ryttermærker og se det nye ryttermærkehæfte for Ryttermærke 1 her.