Hvad leder du efter?

Imponerende danske resultater i Sopot og Drammen: Det tegner godt for VM

I weekenden var flere danske springryttere til start i både Drammen, Norge, og Sopot, Polen, og der blev sikret både billet til semifinalen i 2. division i Deauville, tre stk. VM-kvalifikationer samt Danmarks første sejr i en 5-stjernet 160 cm Grand Prix i nyere tid.

New column

(De danske springryttere ved det 5-stjernede stævne i Sopot, Polen. Fra venstre: Bo K. Møller, Emil Hallundbæk, Lars Nørgaard Pedersen, Linnea Ericsson-Carey, Andreas Schou og Lars Bak Andersen)

Klar til semifinalen i 2. division
Der er stor tilfredshed at spore i den danske spring-lejr oven på weekendens stævner i hhv. Drammen og Sopot. I Drammen blev det til flere danske sejre, bl.a. til Tina Lund og Philippa Wildfang-Linde, og dermed er Danmark nu kvalificeret til den kommende semifinale i Deauville, Frankrig i slut juni.

”Vi leverede nogle super gode resultater i Drammen, og dermed sikrede vi billetten til semifinalen i 2. division. Det kan gå hen og blive rigtig spændende, for hvis vi går videre derfra til finalen i september, kan det ende med at blive vores mulighed for at rykke op i 1. division, og det vil være kæmpestort”, fortæller landstræner Bo K. Møller.
Lykkes det Danmark at rykke op i 1. division, åbner det automatisk for adgang til at ride de store 5-stjernede springstævner fremadrettet, og det kan være afgørende for den videre udvikling af de danske springryttere, fortæller landstræneren.

Yderligere tre ekvipager kvalificeret til VM
Og apropos 5-stjernede stævner, imponerede de danske ryttere også ved det 5-stjernede stævne i Sopot, Polen, som Danmark fik adgang til med hjælp fra Frandsbjerg Horses. Her lykkedes det nemlig både Linnea Ericsson-Carey, Lars Bak Andersen og Andreas Schou at sikre sig VM-kvalifikationer. Foruden de ekvipager, der allerede var kvalificerede forud for weekendens stævne, er disse nu altså også i spil til VM:

• Linnea Ericsson-Carey / Skorphults Baloutendro
  • Lars Bak Andersen / Carl-Heinz B.
  • Andreas Schou / INDEPENDENT (SWB)

”Rytterne leverede alle sammen på meget højt niveau i Sopot, og så er det dejligt at se en ekvipage som Emil Hallundbæk og Chalisco tilbage i super god form. Vi har en rigtig stærk VM-bruttoliste pt., og i de kommende uger er der desuden nationsspringninger i både Prag og Ebreichsdorf, hvor flere ekvipager har mulighed for at kvalificere sig, så det ser meget lovende ud i forhold til at sætte holdet til VM”, lyder det fra landstræner Bo K. Møller.

Første danske sejr i 5-stjernet 160 cm Grand Prix i nyere tid
Og foruden endnu en VM-kvalifikation blev det for Andreas Schous vedkommende til en sejr i den 5-stjernede 160 cm Grand Prix – den første danske af slagsen i nyere tid.

”Det var selvfølgelig en kæmpe oplevelse og en sejr, jeg har ønsket hele karrieren. Samtidig er det stort, fordi hesten har været hos os altid, og det var hans debut på det niveau. Det er fedt, at han nu er kvalificeret til VM som back-up til Darc de Lux”, fortæller en glad Andreas Schou.