Hvad leder du efter?

Nyheder

Pressemeddelelse: Andreas Helgstrand udelukkes fra bruttogruppe- og landsholdsaktiviteter

På baggrund af TV 2 og Operation X’s to udsendelser; Hestemilliardærens hemmeligheder, har Dansk Ride Forbund onsdag aften besluttet at udelukke Andreas Helgstrand fra alle bruttogruppe- og landsholdsaktiviteter i dressur indtil videre.

Click here for the english version of the press release.

DRF’s bestyrelse har forholdt sig til sagen på et bestyrelsesmøde onsdag kl. 17.00, efter at have set de to udsendelser på TV 2 Play. DRF’s bestyrelse tager på det kraftigste afstand fra den uacceptable ridning, træningsmetoder og behandling af hestene, udsendelserne tydeligt viser. Derfor står det nu klart, at Andreas Helgstrand, på baggrund af udsendelserne, ikke kan repræsentere DRF som bruttogruppe- og landsholdsrytter. Som bruttogruppe- og landsholdsrytter, er man bl.a. forpligtet til, jf. DRF’s sportsplan, at efterleve DRF’s Code of Conduct, retningslinjer for etisk korrekt anvendelse af heste til ridesport samt optræde som gode rollemodeller.

Kraftig opfordring til de medvirkende ryttere
De ryttere der medvirker i TV 2’s optagelser, er som bekendt slørede. DRF’s bestyrelse opfordrer derfor på det kraftigste de ryttere, som medvirker i optagelserne, til at indbringe sig selv for DRF’s disciplinærudvalg. Skulle opfordringen ikke imødekommes, vil DRF iværksætte tiltag med henblik på at få identificeret rytterne og indberette dem for forbundets disciplinærudvalg.

Al samarbejde med Helgstrand Event ophører
Helgstrand Event er en del af Helgstrand-koncernen. Den uacceptable kultur og tilgang til træning og behandling af heste, som udsendelserne tydeligt viser, er ikke forenelig med DRF’s grundlæggende værdier og principper for hestevelfærd. Derfor har DRF’s bestyrelse onsdag aften også besluttet at ophøre samarbejdet med Helgstrand Event om afvikling af B-stævner samt nationale og internationale mesterskaber indtil videre. Det drejer sig i 2024 bl.a. om DM i dressur for senior- og U25-ryttere samt paradressur i maj måned, og det drejer sig om afvikling af de nordiske mesterskaber i dressur, springning, paradressur og voltigering i juni måned.

Helgstrand Event har ligeledes indgået en aftale med det internationale rideforbund (FEI) om afvikling af en EEF Nations Cup i springning i maj måned. DRF vil bede FEI om at revurdere samarbejdsaftalen på baggrund af de to udsendelser.

For spørgsmål eller kommentarer kontakt venligst:

• Fungerende formand Jakob Blicher Ravnsbo, mobil +45 40 57 53 01
  • Direktør Morten Schram Rodtwitt, mobil +45 29 37 09 16