Ulrik Kjær er ny landstræner for pony- og children-springning

Pr. 1. april får pony- og children-springningen officielt en ny landstræner, som skal være med til at drive talentudviklingen blandt de unge springryttere. Berider Ulrik Kjær har nemlig takket ja til rollen, og skal fremover samle, inspirere og motivere de unge ryttere og deres daglige trænere i fællesskab med resten af landstrænerteamet.

New column

(Foto: privat)

Fuldender et stærkt træner-trekløver
Ulrik Kjær er uddannet berider, har været 8 år i en tysk salgs- og konkurrencestald, og har tidligere været en del af det danske landshold i springning. Siden 2005 har Ulrik ejet og drevet Bogense Ridecenter, og han underviser til dagligt en lang række ryttere fra distriktsplan op til internationalt niveau. Han har dermed både de fornødne sportslige og træningsmæssige kompetencer, og det glæder elitesportschef for springning, Janni Thermann, som ser frem til det nye samarbejde:

”Vi er utroligt glade for at få Ulrik med på holdet, da han har en stærk profil og kan byde ind med relevant erfaring og et stort engagement, som kan bringes i spil med det samme. Med Johny Hansen som talenttræner, Ulrik Kjær som pony- og children-landstræner og Bo K. Møller som landstræner for junior, ungrytter, U25 og senior får springsporten et superstærkt træner-trekløver till at udvikle vores ryttere, og det er et vigtigt led i vores langsigtede strategi for sporten. Her er fokus nemlig på få opbygget det stærke og stabile talentudviklingssystem, som skal give os en bred bund samt fastholde og hjælpe rytterne hele vejen fra starten op til eliteplan”, fortæller hun.

Passioneret og engageret træner
Og Ulrik ser ligeledes frem til samarbejdet med både de øvrige trænere og elitesportschefen samt til at komme i gang med at sætte sit præg på den langsigtede talentudvikling af de unge springryttere:

”De seneste år har jeg sat mine egne rideambitioner lidt til side, og har i stedet fokuseret på at uddanne og udvikle de unge ryttere, hvilket jeg glæder mig til at kunne gøre i endnu højere grad i rollen som landstræner. Udover arbejdet med de unge, ser jeg desuden frem til at få bygget et stærkt samarbejde op med både Johnny og Bo, og jeg er sikker på, at vi tilsammen kan få skabt et godt flow og en stærk rød tråd gennem talent- og elitearbejdet”, fortæller han.

Mød Ulrik ved weekendens Agria DRF-mesterskab i Herning
Selvom Ulrik på papiret først tiltræder sin stilling som landstræner pr. 1. april, vil han være til stede under hele weekendens indendørs Agria DRF-mesterskab i springning for pony og children i Herning Rideklub. Fredag kl. 17 inviterer han og Janni Thermann desuden til infomøde for ryttere, forældre, trænere osv., og her vil Ulrik præsentere sig selv, ligesom det vil være muligt at få en kort snak med den nye landstræner.