Opdaterede bruttogrupper for juniorer og ungryttere i springning

I forbindelse med opdateringen af bruttogrupperne i springning for juniorer og ungryttere, offentliggøres et nyt setup omkring U21-bruttogruppen i springning. Det nye tiltag skal gøre det muligt for landstrænerne at udvikle rytterne, med fokus på den enkeltes udfordringer.

Opdaterede bruttogrupper
Landstrænerteamet, bestående af Bo K. Møller og Ulrik Kjær, har nu udtaget de første ryttere, som skal udgøre bruttogrupperne for juniorer og ungryttere i springning.

Ekvipagernes udtagelse til bruttogrupperne sker på baggrund af deres resultater fra 2023 samt deres præstationer ved iagttagelsesstævnerne i de første måneder af 2024. Iagttagelsesstævnerne inkluderer både Stutteri Ask Trophy og Baltic Cup.

“I år er grupperne lidt bredere end vi tidligere har set. Det skyldes at der er flere talentfulde ryttere, der, måske ikke pt. er klar til at deltage i en nationsspringning, men hvor vi ser potientiale for udvikling.” Fortæller Ulrik Kjær, landstræner for juniorerne, og fortsætter; “Vi glæder os derfor meget til at arbejde med alle de unge ryttere i bruttogrupperne og følge deres udvikling”.

Du finder de opdaterede bruttogrupper her.

Nye tiltag for U21-bruttogruppen
Vi har gennem en længere periode arbejdet med at etablere en gruppe af kompetente fagpersoner omkring bruttogruppen for ungryttere i springning. Denne gruppe består af:

Lasse Kristensen - fysisk træner i vest
Rikke Laumann - fysisk træner i øst
Jannie Johansen - kost og ernæring
Helena Munkedahl - idrætspsykologi

Om det nye tiltag fortæller elitesportschef i springning, Annette Mosegaard, følgende: “Vi er glade for og stolte af at kunne præsentere “Team U21 Walber Gruppen”. En gruppe, der består af en række kompetente fagpersoner, der hver især kan hjælpe rytterne med at blive endnu bedre atleter.”

Arbejdet har til formål at uddanne og udvikle de unge ryttere, så de giver hestene de bedst mulige betingelser.

Hertil tilføjer landstræner Bo K. Møller: “Vi starter med en samling med hest, hvor de fysiske trænere vil være til stede, for at se på den enkelte rytters sæde, opstilling og balance. De iagttagelser, den fysiske træner gør sig mens rytteren rider, tager vi med videre til en 2-dages ryttersamling, uden hest, til marts. Ved denne samling kommer vi til at arbejde med den enkelte rytter på baggrund af iagttagelserne fra den første samling – skal der fx arbejdes på bedre balance eller sidder rytteren skævt i sadlen.”

“De nye tiltag skal gøre det muligt for os at gå mere i dybden med den enkelte rytter og det glæder vi os meget til.” afslutter Bo.