Agria DRF-mesterskab i dressur for ponyer med rekordmange starter

Når årets Agria DRF-mesterskab i dressur for ponyer afvikles i weekenden den 14. – 16. august hos Hovgaard Rideklub, bliver det med rekordmange starter. Over 100 ekvipager fordelt på de tre kategorier skal dyste om medaljerne, og det er også til dette stævne, vi skal kåre vinderen af stilturneringen Topponyer Stil Cup 2020. Der er en fantastisk flot tilslutning til stævnet, men det er også mange timers ridning på en weekend, så det har medført lidt jonglering af afviklingen for at få puslespillet med tidsplan og dommere til at gå op.

56 tilmeldte kat. I ekvipager
Det er især i mesterskabet for kat. I, tilmeldingerne er strømmet ind. Med 56 tilmeldte byder førstedagen på over 7 timers ridning bare i dén klasse. For at tilgodese både dommere og rytterne er det derfor besluttet at dele klassen i to. Således rider halvdelen af de startende om morgenen, og den anden halvdel af klasse afvikles sidst på dagen. Det giver dommerteamet en god lang pause midt på dagen, så de er friske og klar til de mange tiders ridning.

Erstatningsklasser for kat. I og II både lørdag og søndag
Efter mesterskabets første klasser om fredagen, er det de 24 bedst placerede ekvipager for henholdsvis kat. I og II, der går videre til lørdagens mesterskabsklasse. De resterende deltagere tilbydes i stedet en start i en ”erstatningsklasse”, der afvikles som en PRT.

For begge kategorier gælder det, at det er de bedste 15 fra fredagen og lørdagens samlede resultat, der opnår endelig adgang til søndagens kürfinaler.

Det har været et stort ønske for stævnearrangøren at kunne tilbyde alle tilmeldte ved stævnet mulighed for tre starter. Det ser Dansk Ride Forbund selvfølgelig meget positivt på, så gennem et godt samarbejde mellem stævnearrangør og Dressurudvalg bliver løsningen på søndagens puslespil, hvor der skal afvikles både fire finaler og en erstatningsklasse, at netop denne erstatningsklasse (PRM) afvikles som en C-klasse.

Stildressur i både mesterskabet for kat. III og finalen i Topponyer Stil Cup
Også i mesterskabet for de yngste er der stor tilslutning. I alt 24 ekvipager skal bedømmes af både dressurdommere og stildommere, førend guld-, sølv- og bronzemedaljerne kan fordeles.

Det er også et dommerteam bestående af både dressurdommere og stildommere, der skal kåre vinderen af årets Topponyer Stil Cup. Den populære turnering er for ryttere i alderen 9-13 år, og i turneringen er der øget fokus på rytterens opstilling og indvirkning på ponyen. Til finalen mødes de tre bedst placerede fra hver af de seks kvalifikationer, så også her er der udsigt til en kombination af både flot og stilfuld ridning og spænding.

Vigtigt at overholde covid-19 retningslinjer
Selvom den store tilslutning til stævnet modtages med kyshånd hos både DRF og stævnearrangøren, betyder den samtidig også et enormt koordineringsarbejde for at sikre overholdelse af sundhedsmyndighedernes retningslinjer og de gældende forsamlings- og arrangementsforbud. Derfor opfordres alle deltagere til at bidrage aktivt til dette under selve stævnet, samt til at begrænse antallet af fremmødte personer så meget som muligt.

Stor tak til både stævnearrangøren og til alle vores dommere for den store fleksibilitet og velvilje, og på forhånd tak til alle deltagere for at bidrage til en forsvarlig og tryg afvikling af stævnet.