Lys fremtid for den danske ungdom

De seneste uger har de danske unge ryttere og voltigører blæst alle bagover med deres flotte og kompetente ridt både i dressur, springning, military og voltigering. De har sejret på flere tænkelige måder i form af medaljer, historiske placeringer, suveræne debuter m.m.

Det danske ungrytterhold i dressur.

Ungrytterne sejrede på flere måder
Det er aldrig nogensinde sket før, at Danmark har vundet guld i dressur ved EM for ungryttere, og derfor var det også ekstra svært at få armene ned, da det danske hold bestående af Alexander Yde Helgstrand, Frederikke Gram Jacobsen, Kristian Würtz Green og Sophia Ludvigsen red sejren hjem i en nervepirrende finale i Ungarn.

”Europamesterskaberne 2023 vil for altid stå som det mesterskab, hvor Danmark for første gang nogensinde vandt holdguld for ungryttere, og det kan både ryttere, trænere og teamene bag være meget stolte af. Det flotte resultat bekræfter, at dansk dressursport også i ungdomsrækkerne kan blande sig i medaljestriden på den øverste internationale hylde, og hvor ikke bare sympatiske men også umådeligt kompetente og dygtige unge mennesker, vi har med at gøre,” fortæller elitesportschef for dressur Anne-Mette Binder.

Og sejrsrusen stoppede ikke her. Tre dage senere tog Alexander Yde Helgstrand nemlig også andenpladsen og dermed sølvet i den individuelle konkurrence efter et flot kür-program, der blev belønnet med hele 79,645%. ”Vi havde tre danske ryttere med i finalen, og de leverede alle optimale og fokuserede ridt. Rytterne er på alle måder fantastiske rollemodeller for dansk elitedressur både herhjemme og i udlandet,” fremhæver Anne-Mette Binder og fortsætter: ”At U25-holdet ved samme mesterskabsstævne formåede igen i år at vinde holdsølv til Danmark, gjorde bestemt ikke oplevelserne i Budapest ringere. Det samme gælder i forhold til juniorernes holdsølvmedalje ugen efter i Kronberg”.

Selvom det ikke blev til nogen medalje for de danske ungryttere i springning, så var glæden ikke til at tage fejl af, da både holdet samt to individuelle ekvipager kvalificerede sig til A-finalen. ”Det er mange år siden, at vi har haft både et hold samt to individuelle ekvipager med i A-finalen, og vi er meget tilfredse med de unge danske springrytteres indsats,” udtaler elitesportschef for springning og military Annette Mosegaard og fortsætter: ”Banerne ved et EM har en høj sværhedsgrad, men vi ser flere og flere ryttere, der har de ridemæssige færdigheder, der skal til for at klare disse baner. Sammen med en fokuseret og professionel indsats fra rytterne, betyder det, at vi ser mange flotte ridt. Det kan vi kun være stolte af,” afslutter hun.

Det danske ungrytterhold i springning.

Debutanterne tog teten
Der var fuld plade for de danske dressurhold, der alle sikrede medaljer i holdkonkurrencerne for hhv. pony, junior, ungrytter og U25. Og mens junior-, ungrytter- og U25-holdene havde flere garvede ryttere med på holdet, så bestod det danske ponyhold udelukkende af følgende debutanter: Anna Munkebo, Rikke Maria Schoubye Johansen, Ingeborg Elizabeth Schou og Sofia Rosenkilde. Dette afspejlede dog på ingen måde holdets præstationer, der efter fire flotte ridt blev belønnet med en sølvmedalje.

”Det viste sig at være den helt rigtige strategi, der var lagt af ponylandstræner- og holdlederduoen forud for EM i Le Mans. Det er min oplevelse, at de fire EM-debutanter fra dag til dag blev bedre og bedre og rejste hjem med uvurderlige erfaringer, der motiverer og ruster dem godt til fremtiden,” udtaler Anne-Mette Binder.

”Samlet set har pony- og ungdomsdressuren ved dette års fire Europamesterskaber langt oversteget forventningerne og målsætningerne defineret i de respektive sportsplaner og dette års samarbejdsaftale med Team Danmark. Det sker kun takket være dedikerede ryttere og deres familier, hestejere, personlige trænere og vores engagerede landstrænere og holdledere,” afslutter en stolt og meget tilfreds elitesportschef for dressur.

Også i springningen var der flere debutanter at finde. Én af dem var 11-årige Palma Sophie Gry Jansson-Christensen, der sluttede af på en flot 5. plads i den individuelle konkurrence for ponyer, mens den bedste dansker i military blev debutanten Liva Grubbe, som endte på en 29. plads ved dette års EM i military for ponyer. ”Når vi ser, hvor flot debutanterne klarer sig ved et mesterskab som EM, så tegner det selvfølgelig en lys fremtid for sporten. Det er klart, at der ved de store stævner, hvor rytterne hver især rider over mange dage, vil være klasser, hvor det går rigtig godt, mens der også kan være klasser, hvor det går mindre godt. Derfor er vi selvfølgelig også super stolte af rytternes præstationer, både dem, der har været med før, men især også dem, hvor det er første gang,” forklarer Annette.

Militaryrytter Liva Grubbe

Og det stopper ikke her. For på listen over debutanter er også voltigør Josephine Vedel Søndergaard Nielsen, der for første gang deltog ved VM i voltigering. Ud af 56 voltigører kunne Josephine sammen med longefører Hanne Haagen Hansen og hesten Tophøjs Geleto Lieto efter tre fantastiske runder nemlig fejre en flot andenplads og dermed hænge sølvmedaljen velfortjent om halsen. ”At gå ind til et VM som debutant og afslutte som sølvmedaljevinder er helt fantastisk. Det er flere år siden, at Danmark sidst fik en medalje i junior-klassen for kvinder, men Josephine er mega sej, og hun er meget dedikeret til hendes træning, hvilket jo i den grad har båret frugt,” siger holdleder i voltigering Maria Frimark og fortsætter: ”Selvom det var Josephines første mesterskab, så er hun en del af et yderst rutineret team i form af hendes træner og longefører Hanne Haagen Hansen samt hendes hest Lieto. De fleste i Danmark ved godt, at Josephine er vanvittig dygtig, men hun har nok overrasket nogen af de andre nationer, da det var hendes første internationale mesterskab,” afslutter hun.

Voltigør Josephine V.S. Nielsen. Foto: Jens Kaare Toftehøj

Sådan blev de danske ryttere placeret

EM i dressur:

29. plads Liva Emilie Grubbe på Quickie af Enevang

VM i voltigering

Junior:

2. plads Josephine Vedel Søndergaard Nielsen på Tophøjs Geleto Lieto med longefører Hanne Haagen Hansen – sølvmedalje

20. Wilma Baden Askbo på Hornbeck S Crixus med longefører Allan Laudrup

26. Esther Bech Rasmussen på Sunday Song med longefører Lasse Kristensen

Junior Pas-De-Deux:

5. Esther Rasmussen og Wilma Baden Askbo på Hornbeck S Crixus med longefører Allan Laudrup

Unge udøvere: