Hvad leder du efter?

Ny TV 2-optagelse af hest der bliver medicineret hos Helgstrand Dressage

TV 2’s skjulte optagelse af en hest der bliver bedøvet, afslører endnu et eksempel på en uacceptabel kultur hos Helgstrand Dressage. Dansk Ride Forbund tager på det skarpeste afstand fra ulovlig medicinering og situationen, som TV2’s optagelser viser, hvor en hest bliver bedøvet af en medarbejder hos Helgstrand Dressage, der ikke er uddannet dyrlæge. Det er udtryk for tilsidesættelse af hensynet til hestens velfærd og af lovgivningen om medicinering af heste.

Andreas Helgstrand kommer ikke til OL
DRF’s bestyrelse besluttede på et møde i tirsdags at Andreas Helgstrands udelukkelse som bruttogruppe-og landsholdsrytter, som minimum løber frem til og med 31. december 2024. Det betyder blandet andet, at Andreas Helgstrand ikke kommer i betragtning til OL-holdet i dressur i forbindelse med OL i Paris 2024. Beslutningen følger den tidligere beslutning om en udelukkelse indtil videre, taget på baggrund af de, for DRF hidtil usete, klip fra Operation X-udsendelsen som viser, Andreas Helgstrand selv indrømmer, at han er bekendt med det der er foregået. ”Når man er bekendt med det, der foregår og ikke gør noget ved det, så falder man ind under vores Code of Conduct og etiske retningslinjer. Det er ikke foreneligt at have den viden og ikke reagere – og så at være landsholdsrytter,” fortæller direktør, Morten Rodtwitt Schram til BT i et interview den 25. november 2023.

Indberettes for DRF’s disciplinærudvalg
På sit møde i tirsdags besluttede DRF’s bestyrelse også at indberette Andreas Helgstrand for forbundets disciplinærudvalg for overtrædelse af forbundets fælles bestemmelser samt retningslinjer for etisk korrekt anvendelse af heste til ridesport. Alle, der er medlem af en rideklub under DRF, har indløst en rytterlicens og som ejer heste, der er konkurrenceregistreret i DRF, har pligt til at efterleve forbundets bestemmelser, regler og retningslinjer. De forhold som er dokumenteret i TV 2’s skjulte optagelser, ønsker bestyrelsen at forbundets dømmende instans, i denne type sager, skal behandle.

Helgstrand Dressage er opsagt som lærested for beriderelever
Dansk Ride Instruktør Forening og Dansk Ride Forbund har besluttet at den behandling af heste, der har fundet sted på Helgstrand Dressage, ikke er forenelig med det at være lærested for beriderelever. Derfor er samarbejdet om lærested for beriderelever med Helgstrand Dressage og tilligemed med Uggerhalne Sportsrideklub opsagt. De tre elever, der er tilknyttet til lærestederne, får hjælp til at indgå en aftale om overflytning til et andet lærested.