Direkte billet til UVM for bedste DV-springekvipager

Hvert år bliver Danmark repræsenteret med de bedste unge dansk varmblodsheste ved UVM. Disse heste udtages af DV’s Zangersheide-udvalg. Udtagelserne foregår i år på samme måde som tidligere, dog med en enkelt undtagelse – nemlig at den bedste DV-ekvipage ved championatsfinalerne på Stutteri Ask vinder direkte adgang til Verdensmesterskaberne for unge heste.

Det nye koncept giver lige muligheder
Det nye koncept og ændringerne giver gode muligheder for alle deltagere. Der er begejstring at spore hos både landstræner Bo K. Møller, bestyrelsesmedlem i Dansk Varmblod Jens Hellmers og ikke mindst hos stævnearrangørerne Stutteri Ask.

Jeg synes det er en god ide, og det er noget, jeg, sammen med Søren, har været med til at udtænke. Det skal motivere flere til at forsøge selv at ride sig til en plads. Med det nye koncept får alle en lige chance. Desuden har vi i rideforbundet wildcards til ikke-DV-registrerede heste med danske ryttere. Dem uddeler jeg, og jeg har aftalt med Søren, at to af de wildcards vi får pr. årgang, kan kvalificere sig selv. Det vil sige, at de to bedste heste, som ikke er DV-heste får wildcards” fortæller Bo K. Møller.

Også Jens Hellmers fra Dansk Varmblod er begejstret for de nye muligheder. Han fortæller: ”Det er nyt, at vi har muligheden for at se hestene i DRF’s championater, inden vi udtager dem. Hvilket er meget interessant og spændende for os. Det bliver også der, vi offentliggør de to hold, der bliver inviteret med til henholdsvis UVM i Zangersheide og UVM for hold i Valkenswaard”.

Hos Stutteri Ask, hvor finalerne af Pavo og DRF’s Championater for unge heste afholdes, er de også glade for de nye tiltag: ”Vi synes, at det bekræfter alle de tanker, vi havde i forhold til at kigge på konceptsændringer for championatet. At stævnet nu er udendørs og bygges på samme set up som ved UVM, støtter op om hele konceptet” fortæller Betina Møller.

Du kan læse mere og se bestemmelserne for Pavo og DRF’s Championater for unge heste her.