EHV-1 konstateret ved to stævner i Europa

Dansk Ride Forbund er gennem FEI blevet gjort bekendt med to udbrud af herpesvirussen, EHV-1, ved internationale stævner i hhv. Oliva Nova, Spanien og Lier, Belgien. Situationen er på nuværende tidspunkt under kontrol, oplyser FEI-dyrlæger.

Udbrud i Spanien
Som følge af konstateringen af EHV-1 ved et stævne i Oliva, Spanien, er de heste som har været i Oliva Nova i perioden fra den 7. februar til den 22. februar 2023 blokeret i FEI’s stævnesystem. Det betyder at hestene ikke har mulighed for at starte stævner i karantæneperioden, som for de fleste er 21 dage.

Stævnet har haft fem danske ryttere til start hvoraf to er bosat i Danmark. DRF er i tæt dialog med disse, og indtil videre udviser ingen af hestene symptomer på sygdom. Rytterne følger naturligvis karantænereglerne.

Udbrud i Belgien
Ved et stævne i Belgien er et tilfælde af EHV-1-virus bekræftet. Dansk Ride Forbund er i dialog med de tilknyttede FEI-dyrlæger, som oplyser, at situationen er under kontrol, og alle foranstaltninger er taget.

Stævnet har haft to danske ryttere til start. DRF er ligeledes i dialog med disse såvel som rytterne fra Spanien.

Udbrud i Danmark
I en privat stald i Danmark er der konstateret EHV-1-udbrud. Også her er alle forholdsregler taget, og karantænereglerne efterleves selvfølgelig.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, og hvad du selv kan gøre her.

DRF følger udviklingen og agerer ud fra FEI's retningslinjer. DRF er desuden i løbende kontakt med arrangører af stævner i Danmark i forhold til situationen.