Fire verdensmestre bliver fanebærere ved De Olympiske og Paralympiske Lege

Håndboldspiller Niklas Landin og sejler Anne-Marie Rindom skal bære Dannebrog til åbningen af OL i Paris, mens dressurrytterne Tobias Thorning Jørgensen og Katrine Kristensen har fået det prestigefyldte hverv til PL.

Foto: © Lars Moeller

Uddrag af fælles pressemeddelelse fra DIF, Team Danmark og Parasport Danmark:

Danmark stiller i stærkeste opstillingen til åbningen af De Olympiske og Paralympiske Lege i Paris denne sommer. Håndboldspiller Niklas Landin og sejler Anne-Marie Rindom bærer fanen ved åbningsceremonien ved OL, mens dressurrytterne Tobias Thorning Jørgensen og Katrine Kristensen ved åbningen af PL er i front for det danske hold.

Alle fire medlemmer af den danske fanebærerkvartet rejser til Paris som regerende verdensmestre, og tre af dem har allerede opnået den ultimative sportslige triumf ved OL eller PL – guldmedaljer.

De fire kommende fanebærere blev præsenteret tirsdag eftermiddag ved en ceremoni i Aarhus hos BESTSELLER, der for femte gang i træk står bag den danske tøjkollektion til OL og PL. De fik overrakt fanerne af Sara Slott Petersen og Daniel Wagner, der sammen med henholdsvis Jonas Warrer og Lisa Kjær varetog fanebæreropgaven i Tokyo for tre år siden.

Holdkammerater bærer fanen på Champs-Élysées
Åbningen af de Paralympiske Lege den 28. august bliver nøjagtig lige så skelsættende en begivenhed som den olympiske pendant. Her bliver Place de la Concorde og Champs-Élysées skueplads for atleternes parade, og anført af to dressurverdensmestre er der garanti for en flot dansk entré.

Det er dog ikke derfor, at opgaven er landet hos Katrine Kristensen og Tobias Thorning Jørgensen, der begge har muskelsvind.

I Katrine Kristensen og Tobias Thorning Jørgensen har vi fundet to paralympiske fanebærere, der ikke blot repræsenterer det allerhøjeste sportslige niveau, men mindst lige så vigtigt demonstrerer de værdier, vi som dansk PL-delegation ønsker at stå for. Begge tager til Paris som forsvarende verdensmestre, og Tobias er tilmeld både paralympisk mester og europamester, så vi kan tillade os at drømme stort på deres vegne. Men jeg ved også, at sportslig succes til PL ikke er det eneste mål for Tobias og Katrine. De er stolte over at kunne bruge platformen til at inspirere og motivere mennesker med handicap til at udfordre og udvikle sig selv i idrætten”, siger Nicklas Bjaaland, der er DIF’s PL-chef de mission.

Foto: FEI

Katrine Kristensen

• Alder: 28 år

• Klub: Nordvestsjællands Rideklub

• Disciplin og klassifikation: Dressur, grad II

• Handicap: Muskelsvind

• Tidligere PL-deltagelser: 2021

• Udvalgte resultater: 2 x VM-guld i 2022

Katrine Kristensen fortæller:
Jeg blev helt vildt glad og rørt over at få beskeden om, at jeg sammen med min holdkammerat Tobias skal bære Dannebrog til åbningen af PL i Paris.

For mig er det noget af det absolut største, fordi jeg både ser det som en anerkendelse af mine sportslige resultater og en tro på, at jeg kan præstere noget stort i Paris, men også som en anerkendelse af mig som person. Det betyder virkelig meget for mig.

Selvom jeg er konkurrencemenneske helt ud til fingerspidserne, har det altid været vigtigt for mig at være en god holdkammerat og en rollemodel for andre. På den måde føler jeg også, at min deltagelse ved PL handler om mere end blot at ride efter medaljer. Jeg håber, jeg kan være med til at inspirere andre til at drømme stort og tro på, at meget er muligt, selvom man er født med et handicap”.

Tobias Thorning Jørgensen fortæller:
Jeg er mega stolt og beæret over at blive valgt som fanebærer til PL. Det er en virkelig stor hæder, som jeg vil gøre alt for at leve op til i Paris.

Jeg tror, åbningsceremonien bliver en helt uvirkelig oplevelse. Min tilgang er, at det skal nydes i fulde drag, for det er uden tvivl en mulighed, der kun kommer én gang i livet, og som bliver meget svær at toppe.

Det gør det bare ekstra specielt, at jeg kommer til at dele oplevelsen først og fremmest med min fantastiske holdkammerat Katrine, men også med resten af den danske PL-delegation i Paris”.

Foto: FEI

Tobias Thorning Jørgensen

• Alder: 24 år

• Klub: Billund Sportsrideklub

• Disciplin og klassifikation: Dressur, grad III

• Handicap: Muskelsvind

• Tidligere PL-deltagelser: 2021

• Udvalgte resultater: 2 x PL-guld i 2021, 2 x VM-guld i 2022, EM-guld i 2019 og 2023

PL i Paris
De 17. Paralympiske Lege finder sted i Paris fra den 28. august til den 8. september 2024.

DIF, Team Danmark og Parasport Danmark forventer at sende omkring 30 danske atleter til PL, hvor der bliver deltagelse af ca. 4.400 atleter fra 182 nationer.

Det er første gang, Paris er vært for PL.

Der er 22 sportsgrene på PL-programmet i 2024, og der skal kæmpes om 549 medaljesæt.

Følg det danske hold til OL i Tokyo via @danmarktilol på Facebook og Instagram, og følg det danske PL-hold via @danmarktilpl ligeledes på Facebook og Instagram.