EM-dressurholdet er klar

I starten af juli måned kunne vi afsløre listen af dressurryttere, som var i betragtning til en plads på det endelige EM-hold. På baggrund af observationer igennem året ved både samlinger og stævner, løbende samtaler med ryttere, trænere og hesteejere samt Sportsplan 2023's seks kriterier for udtagelse har elitesportschefen for dressur i samråd med teknisk vejleder og eksperttræner Wolfram Wittig udtaget det hold, der skal repræsentere Danmark ved EM 2023.

Vi står stærkt
Når de danske dressurryttere indtager Riesenbeck i Tyskland fra den 5. til 10. september, er det ikke uden blod på tanden i forhold til en plads i toppen. For selvom Danmark allerede er kvalificeret til OL, så er rytterne klar til endnu engang at vise, hvad de er lavet af. ”Det er et stærkt hold, men også et hold med et par uerfarne heste på internationalt mesterskabsniveau. Det gør det ekstra spændende, specielt med henblik på, at vi kigger ind i OL 2024,” udtaler elitesportschef Anne-Mette Binder og fortsætter: ”Vi har haft et bredt rekrutteringsfelt i år, som vores longlist også bar præg af. Foruden ekvipagerne på listen, råder Danmark også over andre ekvipager, der lever op til FEI’s kvalifikationskrav, og derfor har vi ligesom til VM sidste år gjort os rigtigt mange overvejelser omkring, hvordan vi bedst sætter holdet, vel vidende at vi kommer til at skuffe dem, der ikke kommer med det sidste stykke af vejen. Til udvælgelsen læner vi os som tidligere op ad de seks udtagelseskriterier beskrevet i Sportsplanen 2023, og vi følger de enkelte ekvipagers udvikling og formkurve på et datainformereret grundlag. Samtidigt er vi også opmærksomme på, hvordan den enkelte rytter og teamet omkring dem bidrager konstruktivt til fællesskabets styrke”.

Læs de seks kriterier fra sportsplanen her.

Forberedelsens time
Forberedelserne til EM har været i gang siden sæsonstarten, og nu spidser de for alvor til, når de sidste detaljer skal finpudses. Derfor er der også lagt et alsidigt program for rytterne, deres grooms og deres daglige trænere, når de den 21. til 22. august samles på Blue Hors. ”Bootcampen er den sidste forberedelse inden EM. Den er ikke til for at teste eller måle ekvipagerne op mod hinanden, men for at hjælpe dem med at blive så godt klædt på som muligt til de forestående opgaver. Det gør vi bl.a. ved programridning med den internationalt anerkendte dommer Dietrich Plewa, dyrlægetjek og massage til hestene,” forklarer Anne-Mette.

Men selvom bootcampen har til formål at forberede rytterne og deres teams så godt som muligt, så er sammenholdet også et vigtigt fokus for elitesportschefen: ”Vi skal bl.a. på ”Bridge Walking” sponseret af Dressurens Venner, hvor ryttere, grooms, dyrlæge, hestemassør, sportspsykolog og undertegnede deltager. Det gør vi for at få nogle fælles oplevelser, som ikke har udgangspunkt i den fælles passion for hestene og dressursporten. Vi kommer til at opleve og se hinanden på en anden måde og i en helt anderledes sammenhæng. Det er vigtigt, at det er hele holdet – eller den store familie om man vil – der deltager, da det i højere og højere grad også er rytternes fantastiske grooms og mine DRF-stabskolleger, der har medansvar for, at der værnes om det gode fællesskab, når vi er afsted sammen”.

Det vigtigste for os
Det er ingen hemmelighed, at de danske dressurryttere allerede har klaret sig aldeles godt de senere år og også har leveret flotte resultater i 2023 med bl.a. to sejre og en andenplads i nations cup i Compiegne, Aachen og Falsterbo. Derfor kan drømmene og ambitionerne være store. For elitesportschefen er det dog noget helt andet, der har første prioritet: ”Vi drømmer selvfølgelig om at kunne leve op til forventningerne i Sportsplanen 2023, men vigtigst af alt er det, at mit og resten af DRF-stabens fokus er rettet mod, at rammerne omkring den enkelte atlet og deres team med et behørigt hensyn til fællesskabets interesser er så optimale som muligt. På den måde sikres det bedst, at alle har mulighed for at yde deres bedste på dagen, når det gælder, og vi lykkes med opgaven,” afslutter Anne-Mette.

I Sportsplanen 2023 er målene for EM delt op i resultatmål og acceptable mål. Du kan se Sportsplanen 2023 her.

Følgende ekvipager er udtaget til EM-holdet:
(Rytter / hest / ejer)

• Andreas Helgstrand / Jovian / Helgstrand Dressage A/S
  • Carina Cassøe Krüth / Heiline’s Danciera / Ingrid og Poul Thøgersen
  • Daniel Bachmann Andersen / Vayron / Sandra og Rudolf Spiekermann
  • Nanna Merrald / Blue Hors Zepter / Blue Hors

Følgende ekvipager er reserver:
(Rytter / hest / ejer)

• Anna Kasprzak / Addict de Massa / Hanni Toosbuy Kasprzak
  • Daniel Bachmann Andersen / Zippo M.I. / Vivi og Christian Vang Lauridsen (reserve for sig selv)
  • Nadja Aaboe Sloth / Favour Gersdorf / Nadja Aaboe Sloth
  • Nanna Merrald / Blue Hors Don Olymbrio / Blue Hors (reserve for sig selv)