Hvad leder du efter?

Nyt fra senior- og U25 dressuren: Sådan forbereder vi os frem mod OL og EM

Selvom verden føles stillestående for tiden, så er forberedelserne til både OL og EM i 2021 bestemt ikke gået i stå i den danske dressurlejr. Vores senior- og U25-bruttogrupperyttere træner på livet løs, og snart drager tre af seniorerne afsted til World Cup s-Hertogenbosch i Holland, hvor der bl.a. er kvalifikationer til OL på spil.

I forrige weekend fik DRF accept til at have tre danske ryttere med ved World Cup-stævnet den 11. – 14. marts i s-Hertogenbosch i Holland. De tre ryttere, der skal afsted til stævnet, er Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth og Andreas Helgstrand. Holdleder for senior- og U25 dressuren, Anne-Mette Binder, fortæller, hvor afgørende World Cup-stævnet kan blive for den danske deltagelse til OL: ”Det er i det hele taget fantastisk at kunne få tre ryttere med, men stævnet giver også Andreas muligheden for at hente sin anden af to OL-kvalifikationer. Dertil kommer, at det kan give yderligere point til Verdensranglisten, som er afgørende for, hvordan rytterne placeres i startrækkefølgen i Tokyo, hvilket også er yderst vigtigt”.

Træningssamling med fokus på World Cup og OL
I starten af næste uge vil seniorbruttogruppen mødes i henholdsvis øst og vest til træningssamlinger, der er tilrettelagt således, at rytterne bruger første dag på træning med landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein, mens de på anden dagen træner programridning ved 5* international dressurdommer Susanne Baarup Christensen. ”I sportsplanen for 2021 har vi helt fra start lagt vægt på, at en af samlingerne - den anden i dette år - skulle kunne være forberedende for netop dette World Cup-stævne,” fortæller Anne-Mette Binder og fortsætter: ”Det sker for at kompensere, så godt det nu er muligt, for den manglende stævnerutine, de fleste af vores atleter står over for. Der er pt. stor rift om pladserne ved de internationale stævner, der afholdes, men det skulle meget gerne ændre sig til det bedre, når vi kommer tættere på og ind i udendørssæsonen.”

Samlet EM for Seniorer og U25-ryttere
Også U25-rytterne rider med til næste uges samling, hvor programtræningen er i fokus. Det skal bl.a. være med til at hjælpe U25-rytterne i træningen frem mod EM i september. ”Vi er superglade for, at EM for U25 kommer til at ligge sammen med EM for seniorerne den 8.-14. september i Hagen i Tyskland. Både fordi, det kunne være svært at få tingene rent logistisk til at gå op, hvis det f.eks. lå midt i OL-perioden, men også fordi vi mener, det er ved EM for seniorer, at EM for U25 hører hjemme” siger Anne-Mette og fortæller, at de med den nye sportsplan har inkluderet U25-rytterne i seniorbruttogruppens træningssamlinger igen, for at skabe en bedre sammenhæng mellem de to bruttogrupper.

Professionel idræt undtaget fra forsamlingsforbud
Når træning og stævner er muligt for vores bruttogrupperyttere, så skyldes det, at professionel idræt er undtaget fra forsamlingsforbuddet. Det gælder bl.a. alle atleter indplaceret hos Team Danmark i kategorierne Verdensklasse-, Elite- og bruttogruppeatleter. Her er de faciliteter, som atleterne benytter, også undtaget fra forsamlingsforbuddet før, under og efter aktiviteten. Undtagelsen er derfor med til at sikre, at det danske dressurlandshold fortsat kan deltage i World Cups, OL, EM o.l.