Hvad leder du efter?

Orientering fra DRF vedr. OL i military

Orientering fra Dansk Ride Forbunds direktør Morten Rodtwitt. Onsdag den 26. juni modtog DRF besked fra FEI om tildeling af en re-allokeret kvoteplads i military til OL i Paris 2024. I alt er der 65 kvotepladser i military til OL i Paris, som bliver fordelt jf. de internationale kvalifikationskrav udarbejdet af FEI.

En re-allokeret kvoteplads kan f.eks. komme i spil i tilfælde, hvor et land har opsat skærpede nationale udtagelseskriterier for udtagelse af ryttere, og har ryttere der har opfyldt de internationale krav men ikke de nationale.

Der kan også opstå en situation, hvor et land har opnået en kvoteplads til OL, men rytter eller hest efterfølgende er blevet skadet og må sige ’nej tak’ til kvotepladsen, fordi landet ikke har en reserve, der har opfyldt de internationale kvalifikationskrav eller evt. nationale udtagelseskriterier. I disse tilfælde går kvotepladsen videre til ’det næste land på listen’ som har en rytter, der har opfyldt de internationale kvalifikationskrav.

I Danmark er det et krav fra Danmarks Idrætsforbund, der er national Olympisk komité og har retten til at udtage atleter i alle idrætsgrene til OL, at der udarbejdes nationale udtagelseskriterier, som rytterne skal have opfyldt for at kunne udtages til OL. De nationale udtagelseskriterier er rytterne for længe siden blevet orienteret om. I military har Peter Flarup opfyldt de internationale kvalifikationskrav og nationale udtagelseskriterier og er som bekendt udtaget til OL.

Som nævnt ovenfor modtog DRF og Danmark således tilbud om en re-allokeret kvoteplads, da Sara Bech Strøm var den næste rytter på FEI’s internationale liste over ryttere, der har opfyldt de internationale kvalifikationskrav. DRF går straks i gang med at undersøge Sara Bech Strøms sportslige resultater med henblik på at vurdere om rytteren har opfyldt de nationale udtagelseskrav. Dette er desværre ikke tilfældet. DRF undersøger også mulighed for, hvad Danmarks Idrætsforbund forudsætning for at udtage ryttere på re-allokerede pladser er, hvilket DIF’s OL chef de mission giver følgende svar til:

I DIF’s generelle Kvalifikationskrav og Udtagelseskriterier står der følgende:

Re-allokerede kvotepladser, særlige invitationer, wild cards mv.

Udtagelse kan som udgangspunkt ikke opnås ved tildeling af re-allokerede kvotepladser, invitationer og/eller wild cards mv.

Tolkningen af ordene ’som udgangspunkt’ skal forstås således, at DIF generelt afviser re-allokerede pladser, men i helt særlige tilfælde kan acceptere en sådan, hvis der er en ekstraordinær sportslig begrundelse hertil. Fx hvis en re-allokering går til en atlet med medalje-/top 8 potentiale, som ikke har kunnet deltage i et kvalifikationsevent pga. skade. I alle andre tilfælde vil DIF afvise re-allokeringen. Hverken til Tokyo legene eller Paris legene har vi godtaget re-allokerede pladser.

I dette tilfælde med Military kan vi ikke se nogen særlige omstændigheder, der fordrer at DIF skal acceptere den re-allokerede. Dette, da der er tale om en atlet, der ikke har opfyldt de nationale kriterier. Derfor er DIF kommet til samme konklusion som DRF. DIF kommer til at sige nej tak til pladsen.

DRF har således undersøgt muligheden i DIF for indstilling af Sara Bech Strøm til udtagelse til OL, men det er ganske klart at en indstilling af Sara Bech Strøm til udtagelse til OL, ikke vil blive accepteret af DIF.

Det er også vigtigt for DRF at slå fast, at de ryttere som DRF indstiller til udtagelse til OL, skal kunne repræsentere Danmark og dansk ridesport på højeste internationale niveau. Sigtet er som minimum at kunne levere resultater i den bedste halvdel af det felt, som der konkurreres i ved et OL – det skal de nationale udtagelseskriterier bl.a. sikre bedst muligt. Og i den sammenhæng giver det ikke sportslig mening at se på en OL-deltagelse som ’del af en udvikling’ hvor det vil give ’god sportslig uddannelse’ af en rytter, at deltage ved et OL. Ved et OL handler det om at toppræstere - vi sigter efter at levere stærke sportslige præstationer, der kan markere dansk ridesport på den internationale scene – og det forudsætter et højeste internationale niveau sportsligt samt en solid erfaring.

Sara Bech Strøm, de øvrige ryttere i military A-truppen samt DRF’s bestyrelse blev naturligvis orienteret om situationen og beslutningen allerede fredag 28. juni 2024.