De voksne deles om hesten i Ebberup Rideklub

Dansk Ride Forbund har i 2022 udrullet et nyt koncept, hvor klubber i samarbejde med DRF, kan indgå i et klubudviklingsforløb om at implementere vækstaftaler, med udgangspunkt i klubbens behov, ønsker og muligheder. Formålet med en vækstaftale er at implementere nogle tiltag i klubben, som gør det muligt for klubben at opnå de ønskede mål. En vækstaftale kan for eksempel være "to om en hest", som Ebberup Rideklub har indført. Læs mere om konceptet nedenfor.

I juli måned startede Ebberup Rideklub et klubudviklingsforløb med Dansk Ride Forbund. Klubbens ønske var at nytænke klubbens aktiviteter og udnytte de muligheder de havde på en ny, bedre og mere effektiv måde.

Klubben indgik et samarbejde med DRF om at implementere vækstaftalen ”to om en hest”, som er et koncept hvor voksne ryttere rider på et hold, hvor to voksne deles om en hest. Når den ene rider, står den anden sammen med underviseren, og lytter og ser på at makkeren rider hesten. Konceptet er ideelt for ryttere, som skal genoptage ridekarrieren, og derfor måske ikke har styrken og formen til at ride en hel undervisningstime. Desuden giver opbygningen af undervisningen, rytterne mulighed for at se hesten gå under en anden rytter, og derved lære noget gennem den iagttagelse.

Ebberup Rideklub har på nuværende tidspunkt et hold bestående af to heste og dermed fire ryttere. Rytterne hjælper hinanden med at sadle hesten op og af, og efter hver undervisningstime sætter rytterne sig sammen med underviseren for at samle op på ridetimen.

Om opstarten af ”to om en hest” siger Ebberups underviser, Jonas; ”Det fungerer rigtig godt, det der med, at de er to der deles om hesten. Det giver rytterne meget læring at kunne stå sammen med mig, når makkeren rider. På den måde får de mulighed for at spørge ind til forskellige ting, og jeg kan uddybe og forklare mere, end når de sidder på hesten”.

Bestyrelsesmedlem i rideklubben Anna Sophie, er også glad for konceptet: ”Det virker virkelig til at fungere godt. Vi kan tilbyde fire voksne at ride, selvom vi kun har to elevheste der kan bære voksne, og det er jo bare fedt. Og så ser det også ud som om de hygger sig rigtig meget på holdet. De sidder i hvert fald altid og drikker kaffe og snakker længe efter de er færdige med at ride”.

Rideklubben fortsætter med ”to om en hest”, og håber at kunne udvide holdet, hvis det lykkes dem at skaffe en hest mere, som kan bære voksne.

Skal din rideklub også indgå i et klubudviklingsforløb med DRF, så kontakt en af vores udviklingskonsulenter:

Karoline Kjemtrup

kakj@rideforbund.dk