Dansk Ride Forbund bakker op om Regeringens og Danmarks Idrætsforbunds udmeldinger om at udelukke Rusland og Hviderusland fra al international sport

Ruslands invasion af Ukraine er fuldstændig uacceptabel og skal fra idrættens side imødegås af hårde sanktioner med udelukkelse af Rusland og Hviderusland fra al international sport. Det er DRF’s klare holdning, og hermed er forbundet fuldstændig på linje med den Internationale Olympiske Komité (IOC), DIF og en lang række andre nationale såvel som internationale idrætsforbund.

New column

FEI’s Executive Board besluttede i går, mandag 28. februar 2022, at fjerne alle internationale ridesportevents i Rusland og Hviderusland fra 2022-kalenderen. Samtidig bad de FEI’s bestyrelse om at træffe beslutning om at udelukke russiske og hviderussiske ryttere og officials fra at deltage i internationale ridesportevents udenfor landenes grænser.

Hos DRF er holdningen klar:

DRF opfordrer på det kraftigste FEI’s bestyrelse til at udelukke de russiske og hviderussiske ryttere og officials fra al international sport, samt til at overveje om den nuværende russiske repræsentation i FEI’s bestyrelse er acceptabel. De russiske og hviderussiske rideforbund, ryttere, dommere og øvrige officials er vores kolleger, men i denne forfærdelige og fuldstændig uacceptable situation må vi stå sammen i den internationale ridesport og sende det stærkest mulige signal til Rusland og Hviderusland ved at udelukke dem. Normalvis bør sport og politik holdes adskilte, men dette komplette overgreb på en suveræn stat betyder, at sporten undtagelsesvist må reagere på det kraftigste,” udtaler formand for DRF Ulf Helgstrand.

Han opfordrer samtidig til at støtte op om det ukrainske ridesportssamfund, hvor det er muligt.

Der vil i nærmeste fremtid være brug for både karantænefaciliteter og derefter midlertidig opstaldning til ukrainske heste rundt om i Europa, ligesom økonomisk hjælp vil være hårdt tiltrængt. Hos DRF vil vi gøre, hvad vi kan, for at hjælpe det ukrainske ridesportssamfund, og der skal lyde en klar opfordring til andre om at gøre det samme.”

Det europæiske rideforbund, European Equestrian Federation (EEF), samarbejder pt. med det ukrainske rideforbund om at få heste ud af Ukraine. EEF vil også yde økonomisk hjælp til ridesportssamfundet i Ukraine, ligesom FEI allerede har oprettet en nødhjælpsfond på 1 million schweizerfranc.

Det er fortsat for tidligt at sige, hvilken betydning situationen får for VM i Herning til sommer. Sammen med Danmarks Idrætsforbund, Sport Event Denmark, Herning kommune og VM-selskabet følger DRF situationen i Ukraine tæt og er naturligvis i dialog med FEI om situationen.