Endnu for tidligt at sige, hvilken betydning udbruddet af Herpesvirus-1 kan få for den danske OL-deltagelse

Siden udbruddet af den aggressive Herpesvirus-1 i Valencia blev offentliggjort for knapt to uger siden, har Dansk Ride Forbund fulgt situationen nøje og taget alle nødvendige forholdsregler for at undgå, at smitten føres ind i Danmark med de heste, der har været til stævner rundt om i Europa. Og nu melder der sig naturligt endnu en bekymring; kan smitteudbruddet og de deraf aflyste FEI-stævner få betydning for den danske deltagelse i sommerens OL i Tokyo? Det korte svar er, at det endnu er for tidligt at sige.

New column

Ingen ved, hvor længe aflysningerne vil vare
Pt. er alle FEI-stævner i hhv. Frankrig, Spanien, Portugal, Belgien, Italien, Østrig, Polen, Holland, Tyskland og Slovakiet aflyst, og det er klart, at en masse aflyste stævner kan gøre det sværere at sikre de personlige kvalifikationer, som nogle af vores bruttogrupperyttere stadig mangler, hvis de skal kunne komme i spil til en OL-plads. Vi kender dog på nuværende tidspunkt ikke situationens fulde omfang, og vi ved ikke, hvor længe stævneaflysningerne vil vare, og dermed om der er fare for, at de ryttere, vi gerne vil sende afsted, ikke kan nå at ride de nødvendige personlige kvalifikationer hjem. Derfor er det endnu for tidligt at spå om, hvor stor et problem udbruddet reelt vil blive ift. OL”, fastslår Elitechef i Dansk Ride Forbund, Kimi Nielsen.

Tæt dialog med relevante aktører – afventer IOC og FEI
Dansk Ride Forbund og Danmarks Idrætsforbund samarbejder tæt om den danske OL-deltagelse, og dialogen er naturligvis intensiveret pt., idét både COVID-19-pandemien og herpes-udbruddet er faktorer, vi skal tage højde for. ”IOC og de internationale specialforbund har på grund af COVID-19 og udsættelsen af OL konstant skullet improvisere i forhold til reglerne for OL-kvalifikation, så de har en vis træning i sådan en håndtering, og de er i øjeblikket i gang med at finde løsninger, som vi pt må afvente. For vores danske ryttere er det vigtigt, at de fortsætter med at forberede sig bedst muligt under de givne vilkår, for de er i samme båd som ryttere fra andre lande” lyder det fra DIF’s Chef de mission, Søren Simonsen.

Når Dansk Ride Forbund ved, hvordan IOC og FEI forventer at håndtere situationen, kigger vi ind i, hvad det betyder for den danske deltagelse, og hvilke tiltag det evt. vil kræve fra vores side. Vi melder naturligvis officielt ud, når vi ved mere.