Hvad leder du efter?

Nyheder

Stærkt fællesskab og engagement er afgørende for talent- og elitearbejdet i dansk dressur

Der blev vist fine danske takter ved weekendens internationale dressurstævne i Aalborg, hvor danske dressurryttere i alle alderskategorier var på podiet. Til stævnet blev det tydeligt, at de gode resultater og det danske talent- og elitearbejde inden for dressuren i høj grad er bundet op på en stærk støtte fra baglandet og et stort engagement hos alle omkring rytterne – frivillige såvel som forældre, trænere og holdledere.

Den ene danske dressurekvipage erstattede den anden til præmieoverrækkelserne i weekendens CDI3* i Aalborg, og der var således dansk dominans blandt de placerede ryttere i både pony-, ungdoms-, U25- og seniorklasserne.

Til stævnet blev vigtigheden af støtten og engagementet fra rytternes bagland og de øvrige aktører omkring dem ifølge DRF’s Elitesportschef for dressur, Anne-Mette Binder, tydelig, og hun ser stævnet som en kærkommen lejlighed til at sætte fokus på netop fællesskabet i talent- og elitearbejdet.

”Nogle trækker et kæmpe læs, for at vi kan få lov til at gøre det, vi gør. Der skal lyde en særlig tak til arrangørerne af stævnet, og det gælder alle lige fra formanden af Sportsrideklubben Aalborg til stævnelederen, sekretariatet og de mange frivillige, der for eksempel står i bidende blæst fra klokken syv om morgenen til klokken ni om aftenen og åbner baneporten. Her er tale om en rideklub bestående af ildsjæle, som har løftet en kæmpe opgave,” siger Anne-Mette Binder.

Elitesportschefen udtrykker desuden sin taknemmelighed for den store opbakning fra rytternes bagland.

”En stor tak skal der også lyde til hesteejere og pårørende, der igen og igen bakker op om rytterne. Hele familier drager afsted weekend efter weekend for at støtte op om sporten. De trækker et kæmpe læs, og det er uundværligt for talent- og elitearbejdet. Gjorde de ikke det, var vi ikke der, hvor vi er i dag.”

Givtigt med alle alderskategorier til samme stævne
At samle både pony-, junior-, ung-, U25- og seniorryttere til samme stævne giver DRF’s Eliteafdeling en unik mulighed for at sætte fokus på den råde tråd i uddannelsen og vurdere talentarbejdet på tværs af alderskategorierne.

”Det var ualmindeligt givtigt at se alle fem alderskategorier under ét stævne. Det giver mulighed for, fra pony til senior, at lære de forskellige ryttere og deres personlige trænere endnu bedre at kende, se hvordan de klarer sig i en konkurrencesituation, og hvordan de lader sig inspirere af de andre ryttere. Samtidig giver det os i eliteafdelingen mulighed for at kigge på aldersgrupperne samlet set og være opmærksomme på, om vi er på samme spor i forhold til talentarbejdet,” siger Anne-Mette Binder.

Slutteligt roser Elitesportschefen indsatsen fra også landstrænere og holdledere.

”Engagementet og indsatsen hos landstrænere og holdledere for ungdoms- og ponydressuren er enormt, og det indgyder respekt. De gør det godt.”