Tiltag fra DRF styrker hestevelfærden

Dansk Ride Forbund (DRF) har intensiveret indsatsen for at sikre hestevelfærden i ridesporten. Med fokus på bl.a. uddannelse, regulering af regler og løbende evaluering af hestenes trivsel samt forskningsprojekter, arbejder forbundet løbende for at skabe trygge rammer for både ryttere og heste i sporten. Gennem de seneste par år, er debatten om hestevelfærd eskaleret på baggrund af flere enkeltstående sager fra både ridesporten såvel som hesteverdenen generelt. Det betyder også, at der er kommet ekstra meget fokus på hestevelfærden i ridesporten fra udefra stående såvel som indefra stående. Dansk Ride Forbund byder debatten velkommen, og tager – som altid – sit ansvar med største alvor.

Tekst af Ann-Sofie Skovlund

DRF’s tilgang til hestevelfærd
Hestevelfærd er en central præmis for ridesportens eksistens. Forbundet anerkender hesten som et sansende væsen og stiller klare krav til, hvordan heste skal behandles i sporten. Det sker blandt andet gennem uddannelse af ryttere, officials og trænere samt gennem løbende opdatering af regler og retningslinjer.

Etiske retningslinjer for brug af heste i sport
DRF har udarbejdet retningslinjer for etisk korrekt brug af heste i sport. Disse retningslinjer understøtter forbundets mål om at sikre, at hestevelfærden prioriteres i alle dele af sporten, lige fra undervisning og konkurrence til daglig omgang med hestene. DRF’s bestyrelse, udvalg, interne og eksterne konsulenter samt administration har løbende drøftelser om grænserne for brug af heste i sport, ligesom der hele tiden er en igangværende dialog om hestevelfærdens betydning for ridesporten. Fremadrettet vil der være et øget fokus og opmærksomhed på, at retningslinjerne bliver efterlevet.

Uddannelse med fokus på hestevelfærd
Uddannelse er et vigtigt redskab i arbejdet med hestevelfærd. DRF’s uddannelser inden for ridesport omfatter undervisning i hesteadfærd, etik, anatomi og fysiologi. Forbundet evaluerer årligt, om uddannelserne lever op til de nyeste standarder for hestevelfærd og træningsmetoder. Der er også en række e-læringskurser målrettet børn, unge, forældre og hjælpetrænere, hvor hestevelfærd er et centralt element.

Stærkere kontrol og fokus på udstyr
Brug af udstyr og hjælpemidler er et område, DRF har stort fokus på. Forbundet arbejder løbende på at revidere reglerne for udstyr i sporten og skærper sanktionerne ved misbrug. F.eks. medfører overdreven brug af pisk nu strengere karantæneregler. DRF har desuden igangsat initiativer, der styrker uddannelsen af officials, så de bedre kan bedømme hestevelfærd i konkurrencer. Dette sker blandt andet ved hjælp af hesteeftersyn, hvor hestene efterses før konkurrence, for på den måde bl.a. at forhindre, at der stilles til start med heste, som ikke er ”fit to compete”.

Samarbejde med rideskoler og forskning
DRF støtter de foreningsbaserede rideskoler, som underviser mange børn og unge i hestens natur og adfærd. For at forbedre hestevelfærden på rideskolerne har DRF indgået et samarbejde med Aarhus Universitet om undersøgelser af hestevelfærden i de danske elevskoler (tidl. kaldet rideskoler). Derudover udvikles et e-læringskursus, som skal hjælpe rideskolepersonale med at sikre god hestevelfærd i dagligdagen.

Målrettet indsats ved konkurrencer
For at sikre hestevelfærden ved konkurrencer har DRF øget antallet af hesteeftersyn, hvor både udstyr og hestens tilstand kontrolleres. Resultaterne af disse eftersyn bliver offentligt tilgængelige, og fremadrettet vil også årsagerne til eventuelle diskvalifikationer blive offentliggjort. Målet er at opnå en endnu højere standard for hestevelfærd i sporten.

Skærpelse af sanktionsmuligheder
I lyset af de sager som har ramt ridesporten i løbet af de seneste år, er der et tiltagende behov for også at kigge nærmere på de sanktionsmuligheder Dansk Ride Forbunds vedtægter giver mulighed for at benytte, som følge af en overtrædelse heraf. Bestyrelsen mødes i løbet af den kommende måned med formændene for hhv. disciplinær- og appeludvalgene, for at drøfte netop dette. Dansk Ride Forbunds sanktionsmuligheder finder du i DRF’s Fælles Bestemmelser pkt. 107.

Udarbejdelse af guidelines for korrekt brug af udstyr
I forlængelse af svaret til Det Dyreetiske Råd foregår der ligeledes et pågående arbejde om udvikling af guidelines for korrekt brug af udstyr. Disse guidelines udvikles blandt andet i samarbejde med Dansk Ride Forbunds veterinærkonsulent Mette Uldahl samt udvalgte beridere. Det forventes, at retningslinjerne er klar til publicering i løbet af september måned.

Hvor langt rækker DRF’s hjemmel?
Et af de spørgsmål og kritikpunkter som oftest rammer de sociale medier og er omdrejningspunktet for mange samtaler i stalden, til stævner eller i rideklubben, er frustrationen ”hvorfor gør DRF ikke noget?”.

Dansk Ride Forbund har hjemmel til at sanktionere en bred vifte af aktører inden for ridesporten, herunder medlemmer af klubber under DRF, officials, trænere, arrangører og ryttere, som deltager i DRF-arrangementer. Forbundet kan iværksætte sanktioner i tilfælde af overtrædelser af regler og retningslinjer, men disse beslutninger ligger hos DRF's disciplinærudvalg og appeludvalg – instanser der fungerer uafhængigt af bestyrelsen, som vedtager reglerne.

Det er vigtigt at understrege, at reglerne gælder for alle, ligesom retssikkerhed og dokumentation er afgørende. Dette afspejler, hvorfor DRF til tider kan opleves som tilbageholdende med yderligere sanktioner. Det handler om balancen mellem at opretholde retssikkerheden og sikre, at der kun sanktioneres, hvor der er tilstrækkelig bevisførelse. Derudover er det vigtigt at have for øje, hvornår DRF har hjemmel til at sanktionere.

Dansk Ride Forbund har ikke mulighed for at sanktionere eller agere i sager, som omhandler personer eller hændelser, der ikke foregår i DRF-regi eller involverer personer uden tilknytning til DRF. Det ændrer ikke på, at DRF tager skarp afstand fra og ser med største alvor på sager, der involverer uetisk brug og behandling af heste uanset hvem, hvad, hvor og hvornår.

Denne artikel giver et overblik over en del af de mange tiltag og initiativer, Dansk Ride Forbund har iværksat for at styrke hestevelfærden i ridesporten. Gennem et stærkt fokus på uddannelse, dialog og skærpede regler arbejder DRF på at sikre, at heste behandles med respekt og omsorg i alle situationer.

Har du spørgsmål til disse initiativer, er du velkommen til at kontakte DRF på mail info@rideforbund.dk