Hvad leder du efter?

Rideklub & elevskole

Vedtægter og forretningsorden

Vedtægterne er rideklubbens grundlov og dermed det juridiske grundlag for rideklubbens virke. Det er derfor vigtigt, at vedtægterne er gennemarbejdede og opdaterede. DRF anbefaler tilmed rideklubbens bestyrelse at udarbejde en forretningsorden.

Vedtægter:

Som medlemsklub under Dansk Ride Forbund, skal man leve op til en række krav fra Danmarks Idrætsforbund (DIF), som er den organisation DRF er organiseret under. DIF har udarbjedet pjecen "Foreningsvedtægten", hvoraf det fremgår hvilke krav og hvilke forslag DIF, og dermed DRF, stiller til sine foreningers vedtægter.
Foreningsvedtægten kan altså være god at tage udgangspunkt i, når der skal udarbejdes eller revideres vedtægter. Efterfølgende er alle klubber forpligtet til at meddele DRF, hvis der foretages ændringer i vedtægterne. Se mere om vedtægter her.

Forretningsorden:

Dansk Ride Forbund anbefaler alle rideklubber at udarbejde en forretningsorden for bestyrelsens arbejde. En forretningsorden er med til at sætte rammen for bestyrelsens samarbejde, ved at opgaver og procedurer skrives heri. På den måde sikres gennemskuelighed internt i bestyrelsen, men også i forhold til klubbens medlemmer.

Dansk Ride Forbund har udarbejdet en skabelon til bestyrelsens forretningsorden. Denne skal tilpasses, så den er i overensstemmelse med rideklubbens vedtægter. Rideklubbens vedtægter er rideklubbens grundlov og dermed det juridiske grundlag for rideklubbens virke, uanset hvad der beskrives i forretningsordenen.

Downloads:

Forretningsorden skabelon