Rideklubben som arbejdsgiver
Har klubben ansatte, er det vigtigt at klubben er klar over de forpligtigelser der er, i forhold til at være arbejdsgiver. Derfor har DRF udarbejdet en pjece, der tager udgangspunkt i de emner som forbundet hyppigst oplever, at der bliver stillet spørgsmål til i relation til ansættelsesforhold.
Læs mere i pjecen "'Rideklubben som arbejdsgiver" (opdateret 2023)
Arbejdsplads vurdering - APV
Som det fremgår af pjecen, er det vigtigt, at alle ansatte i rideklubben har en arbejdsplads vurdering. Nedenfor kan der kan hente tjeklister samt vejledning til APV - arbejdspladsvurderinger.
Tjekliste:
På Arbejdstilsynet hjemmesiden kan man finde tjeklister for
- Undervisning
- Idrættshaller
- Sport og kultur
- Kontor
- Rengøring
- Landbrug
- M.m.
Fritaget fra APV
Rideklubber der lever op til definitionen af almennyttig og kun benytter sig af frivilligt arbejde, der har karakter af fritidsaktiviteter, er fritaget fra at lave den lovpligtige APV.
Det er Arbejdstilsynet der vurderer om det frivillige arbejde har karakter af fritidsaktivitet og om rideklubben er en almennyttig forening. Der skelnes imellem:
- Frivilligt arbejde der har karakter af fritidsaktiviteter
- Frivilligt arbejde der har karakter af almindeligt arbejde
Læs mere i Arbejdstilsynets vejledning
Arbejdstidsregistrering
Rideklubben, som arbejdsgiver, skal dokumentere arbejdstiden for lønnede ansatte. Hvis trænere og ledere får løn eller vederlag, skal de registre tid - frivillige og andre ulønnede skal ikke.
Læs mere i DIF's juridiske vejledning om arbejdstidsregistrering