Rideklub & elevskole

Sadel op til sammenhold

Sadel op til sammenhold er en landsdækkende aktivitetsdag i Danmark, hvor rideklubber inviterer voksne, med hesten stående hjemme eller privat, til at deltage i aktiviteter, arrangeret af rideklubben. Formålet er, at få både rideklubber og voksne med egen hest, til at fokusere på, at voksne med hesten stående hjemme eller privat, er nogen der både er plads til, og er ønsket i rideklubberne.

"Sadel op til sammenhold" er en nyt koncept i DRF, som henvender sig til ryttere, der har egen hest, opstaldet enten hjemme eller privat.
Sadel op til sammenhold fokuserer på fællesskab og hygge, med rideklubben som facilitator og samlingspunkt.
Konceptet kan både afvikles af klubber med- og uden elevskole.

Hvad er Sadel op til sammenhold?
Rideklubber landet over afholder en aktivitetsdag d. 17. august 2024 i deres egen rideklub, efterfulgt af et aktiveringsforløb, som forløber over 6-8 gange. Både aktivitetsdagen og aktiveringsforløbet er for voksne ryttere, med egen hest, som både kan være opstaldet hjemme eller privat.

Målet med projektet er at styrke båndet mellem ryttere med egen hest og jeres rideklub, så rytterne både får et tilhørsforhold til deres lokale rideklub, at rytterne ønsker at deltage i jeres aktiviteter samt at rytterne melder sig ind i klubben.

Aktivitetsdagen er fastsat til d. 17. august 2024 og aktiveringsforløbet startes op af rideklubben umiddelbart efter aktivitetsdagen.

Hvad forventes af jeres klub?
Som deltagende klub skal I:

• Have 1-2 tovholdere fra klubben, som planlægger og afvikler dagen og forløbet
  • Sørge for, at tovholderne deltager på 1-2 forberedelsesmøder med Dansk Ride Forbund, så I føler jer godt klædt på til afviklingen af aktivitetsdagen og aktiveringsforløbet
  • Have en Facebook-side for klubben

Forslag til tre typer af aktiviteter på aktivitetsdagen
Som rideklub kan man vælge mellem at lave tre forskellige typer af aktiviteter på dagen – afhængig af om rytterne medbringer deres hest eller ej:

• Fællesridetur for voksne med egen hest
  • Fordrag/kursus arrangeret i rideklubben
  • Rytterfitness eller anden fysisk aktivitet uden hest

Alle aktiviteter kan dog justeres, så det passer til den enkelte klub.

Hvad kræves der er det opfølgende forløb?
Efter aktivitetsdagen den 17. august 2024, afvikler de medvirkende klubber et forøb på 6-8 gange, med forsekllige aktiviteter. DRF hjælper med planlægning og organisering af dette. Se forslag til program her.

Skal din klub afvikle "Sadel op til sammenhold"?
Hvis din klub ønsker at deltage i sadel op til sammenhold, og afvikle en aktivitet den 17. august 2024 er du velkommen til at skrive til klubdrift@rideforbund.dk for at høre mere.