Byd velkommen til opdaterede multisportsturneringer og et nyt stævnekoncept

I juni løber finalerne i DRF Kæpheste Cup, DRF Multi Cups og DRF ForhindringsCup for voksne af stablen. Med afviklingen af dem byder vi en ny sæson samt opdaterede multisportsturneringer og et nyt stævnekoncept velkommen.

Når den nye multisportssæson skydes i gang, er det med en opdateret kæphesteturnering og en helt ny multisportsturnering, ligesom et helt nyt stævnekoncept til klubber, der vil afvikle multisportsstævner, sættes i søen.

De nye tiltag betyder samtidig, at vi må vinke farvel til DRF ForhindringsCup for voksne samt de turneringer, der i dag hører til under DRF Multi Cups: DRF Pas de Deux Dressur Cup, DRF Ponygames Cup og DRF ForhindringsCup.

Ny multisportsturnering: DRF MultiCup på lånt hest
I den nye multisportsturnering, DRF MultiCup på lånt hest, som afvikles i forhindringsbane og ponygames, rider man i hold af fire ryttere fra samme klub, og man rider for samme hold gennem hele turneringen. I udviklingen af den nye turnering har Multisportsudvalget fokuseret på, hvad der fungerede og motiverede rytterne i Agria og DRF’s VM-holdturnering.

”Den klart største motivationsfaktor hos rytterne for at deltage i turneringen har været fællesskabet, så derfor har vi forsøgt at tilføje vores nye cups et fællesskabselement,” siger Eva Iversholt, der er formand for Multisportsudvalget.

DRF MultiCup på lånt hest er bygget op på samme måde som DRF Elevskole Cup, hvor man rider på lånte heste fra den klub, der afvikler det pågældende stævne.

”Vi har valgt setuppet fra Elevskole Cuppen, da mange af vores ryttere ikke er vant til at transportere deres heste. Med dette setup er rytterne fri for at køre med hestene, men de kan stadig ride multisport og være med i en turnering,” siger Eva Iversholt.

DRF MultiCup på lånt hest igangsættes i 2023. Læs mere om turneringen her.

Fornyelse af kæphesteturnering: DRF KlubCup på kæphest
Ligesom ved DRF MultiCup på lånt hest har man i fornyelsen af DRF’s kæphesteturnering også sat fællesskabet øverst. Derfor er DRF Kæpheste Cup blevet til DRF KlubCup på kæphest, hvor man rider i hold fra samme klub og samler point til holdet løbende gennem hele turneringen.

DRF KlubCup på kæphest løber af stablen allerede fra 1. juli. Læs mere om turneringen her.

Nyt stævnekoncept inden for multisport: DRF 1-2-3 Multistævne
Inden for multisport er det ikke kun dét at deltage i en turnering, der driver rytterne. For mange handler det i lige så høj grad om at komme ud og prøve forskellige baner, forbedre sig og få en sløjfe med hjem. Derfor har vi som et supplement til DRF MultiCup på lånt hest lavet et nyt stævnekoncept, DRF 1-2-3 Multistævne, som kan udskrives af både nye og erfarne multisportsarrangører.

Stævnekonceptet DRF 1-2-3 Multistævne er et sæt propositioner, som klubber kan tage udgangspunkt i, og som ved behov kan kombineres med et introforløb til multisport fra en af Multisporsudvalgets medlemmer. Hvis der udskrives klasser fra propositionerne til DRF 1-2-3 Multistævne, tildeles der en deltagerroset pr. rytter fra DRF.

Et DRF 1-2-3 Multistævne kan udskrives allerede fra i dag. Læs mere om stævnekonceptet her.