PL er nået til vejs ende for pararytterne

De paralympiske lege i Paris er nået til vejs ende for de danske pararyttere, og det har været en konkurrence fyldt med spænding og flotte resultater. Den danske trup har leveret stærke præstationer på trods af hård konkurrence fra hele verdenseliten, og dagen i går blev ingen undtagelse, hvor både Karla Dyhm-Junge og Katrine Kristensen red deres sidste tur ved dette års PL i den afsluttende freestyle-konkurrence.

Katrine Kristensen, som allerede har sikret sig en flot sølvmedalje tidligere i legene, leverede endnu engang en flot præstation, som resulterede i en individuel fjerdeplads i dette års freestyle for grad 2. Med sin individuelle sølvmedalje fra dag ét har Katrine Kristensen ikke kun sikret sig personlig hæder, men også bidraget til, at Danmark har nået sin samlede målsætning for medaljehøsten ved dette års Paralympiske Lege. Danmark havde sat et ambitiøst mål om at vinde 8 medaljer på tværs af alle sportsgrene, og Katrines præstation blev en af flere afgørende brikker i at opfylde denne målsætning, hvoraf Danmark i alt endte med at vinde 10 medaljer.

For Karla Dyhm-Junge, som er den yngste deltager ved legene, blev lørdag en dag, der cementerede hendes status som et stort talent. Selvom det ikke blev til en medalje denne gang, har Karla vist enormt talent gennem hele konkurrencen, og hendes indsats lover godt for fremtidige mesterskaber.

”Siden 2022, hvor Parasport Danmark og Dansk Ride Forbund indgik en ny samarbejdsaftale, har der bl.a. været et øget fokus på at skabe endnu bedre vilkår for de pararyttere, der er en del af eliten i Danmark. Det samarbejde har virkelig båret frugt, og det mærker vi især nu. Det er et samarbejde, vi sætter utroligt meget pris på i DRF,” fortæller Dan Boyter.

Forbilleder for hele ridesporten
Formand for Dansk Ride Forbund, Dan Boyter, ser tilbage på de paralympiske lege med stor stolthed. "Vi har oplevet fantastiske præstationer fra hele det danske paradressurhold. Katrine har gjort det suverænt med sin sølvmedalje, Karla har virkelig vist, at hun er et navn, vi skal holde øje med fremover og lige så vel har Pia, som formåede at levere to toppræstationer. Jeg er utrolig stolt af, hvordan vores ryttere har repræsenteret Danmark på den internationale scene. Vi har nogle utroligt gode rollemodeller i paradressuren, som samtlige folk i ridesporten kan se op til og hente inspiration fra," siger han og fortsætter:

"Vi ser det hårde arbejde, som ligger bag de her præstationer. Trænerne, hestepasserne og det øvrige team har været uvurderlige i forhold til at skabe de bedst mulige betingelser for ekvipagerne. Det er teamwork på højeste niveau".

Tobias og Jolene udgik
Et af de største danske paradressur-navne, Tobias Thorning Jørgensen, måtte desværre trække sig fra de Paralympiske Lege 2024, da hans hest Jolene har døjet med transportsyge. Det var en stor skuffelse for Tobias, der havde sat sig høje mål for legene og glædet sig til at forsvare sine to guldmedaljer fra de Paralympiske Lege i Tokyo 2020.

Formand, Dan Boyter, udtrykker stor forståelse og støtte til Tobias i den vanskelige situation: "Når det kommer til vores heste, er deres velbefindende altid det vigtigste. Tobias og Jolene har et utroligt stærkt partnerskab, og i øjeblikke som disse er det afgørende at huske, at hestens helbred altid kommer før alt andet. Tobias og Jolene har arbejdet utrolig hårdt for at nå hertil, og det at se en rytter sætte sin hests velfærd over egne ambitioner, viser endnu engang hvorfor Tobias virkelig er et forbillede for mange. Det er netop kærligheden til og samarbejdet med hestene, der er fundamentet for vores sport. Det må vi aldrig glemme – ingen hest, ingen ridesport."

Alt i alt et vellykket OL og PL
Selvom starten på dette års OL og PL bød på uforudsete bump på vejen, er der ingen tvivl om, at Danmark har været enormt velrepræsenteret i Versailles af samtlige ekvipager. Det betyder selvfølgelig også, at der allerede nu arbejdes på en passende fejring af vores medaljetagere, når de vel og mærke alle sammen er hjemvendt.

Formand Dan Boyter ser frem til den kommende fejring af de danske OL- og PL-medaljetagere og understreger vigtigheden af at hylde deres præstationer: "Vi er i gang med at planlægge en fejring, hvor vores medaljevindere bliver hædret på behørig vis. De fortjener en stor hyldest for deres ekstraordinære indsatser. At vinde OL-holdsølv og individuelt sølv ved PL er en kæmpe bedrift. Rytterne og deres teams hårde arbejde, dedikation og kærlighed til sporten inspirerer os alle. Det er vigtigt, at vi som forbund fejrer deres succes og viser, hvor stor en forskel de gør for dansk ridesport".

Detaljer for den kommende medaljefejring offentliggøres på DRF’s hjemmeside og sociale medier snarest muligt.