OL 2024: Egen OL-by og et stærkt ekspertteam i Paris – del 3 af 3

Fuldt fokus på både heste og rytteres trivsel. Vel fremme i Versailles, Frankrig, genforenes hele holdet af heste, ryttere, grooms og forbundsstab og herfra fokuseres der fuldt ud på de kommende konkurrencer. Rytterne og teamet omkring dem indlogeres tæt på Versailles, for at være tæt på hestene og undgå spildtid og stress i forbindelse med transport til og fra OL-byen i Paris.

Danmarks Idræts Forbund har sørget for, at OL-atleterne fra sportsgrenene cykling, golf og ridning bor på samme hotel, og opretter dermed en ”satellit OL-by”. Her får atleterne bl.a. egne loungeområder og en restaurantafdeling. På den måde sikres det så vidt muligt at atleterne får den nødvendige ro til at fokusere på hver deres præstation.

Det store fokus på rytternes velbefindende betyder desuden at Team Danmarks idrætspsykolog Anders Bendixen og sportsfysioterapeut Alejandro Bugge, ligeledes Team Danmark, også vil være til stede i Versailles for at være tæt på rytterne og yde support på flere områder.

Et stort team af eksperter
For andet år i træk yder Team Danmark udover den sædvanlige støtte til det fælles elitebudget også individuel støtte til verdensklasseatleterne og økonomisk støtte til rytternes deltagelse ved iagttagelses- og udtagelsesstævnerne frem mod OL. Dette er en del af såkaldte ”OL-optimerende resurser” som skal være med til at sikre optimale forberedelsesforhold for de danske atleter.

For ydermere at sikre de bedst mulige og mest optimale forhold, ikke kun for ryttere, men også for hestene, har de danske ryttere et helt team af eksperter med sig. I den danske lejr finder vi således:

• Teknisk vejleder Wolfram Wittig
  • Landsholdsdyrlæge Frederik Nielsen
  • Landsholds hestefysioterapeut Vivian Lock
  • Team Danmark sportspsykolog Anders Bendixen
  • Team Danmark fysioterapeut Alejandro Bugge
  • Holdleder Anne-Mette Binder

Medaljedrømme… og mål?
Ifølge ”Masterplanen”, som er DRF’s samarbejdsaftale med Team Danmark, er resultatmålet ved OL 2024 en medalje for holdet, mens et acceptabelt mål vil være en placering i top 6. Derudover er der opsat tilsvarende resultater og acceptable mål ift. den individuelle konkurrence. Her er resultatmålene en rytter i top 3, en i top 8 samt en i top 12, mens det tilsvarende acceptable mål er en rytter i top 5 og en i top 15.

Anne-Mette Binder fortæller: ”Det er klart, at vi har medaljedrømme, med så stærke og engagerede ekvipager og hesteejere, som alle prioriterer OL 2024. Nu skal vi i gang med forårets iagttagelsesstævner, træninger og meget mere for at se, hvor vi står som dressurnation. Herefter har vi et klarere billede af OL-medaljepotentialet”.