Nyt fra formanden: Drama på skærmen

DR’s tv-serie ”Mellem hestelort og milliarder”, som blev lanceret i denne uge, viser på mange måder både alt det bedste og alt det værste fra ridesportens verden. Det bedste i form af talent, passion, vedholdenhed og ikke mindst toppræstationer fra dygtige danske ryttere i verdensklasse. Det værste i form af dårlig dyrevelfærd – og intriger, magtkamp og konflikter mellem nogle af dansk ridesports mest synlige profiler.

Vi kan nok ikke bebrejde DR, at de har ønsket at lave og bringe serien. Drama er ganske enkelt godt tv-stof, der tiltrækker seere. Derfor ser mange journalister det som deres opgave at zoome ind på konflikter – og gerne blæse dem op, hvor det er muligt. Og det sker også i denne serie.

Når udsendelsen alligevel ærgrer mig som formand for Dansk Ride Forbund, skyldes det flere ting.

Først og fremmest fordi den opruller en historik over flere år tilbage, som vi, der hvor vi står i dag, allerede har sat flere initiativer i gang for at frigøre os fra.

Der har aldrig været mere fokus på hestevelfærd, end der er i Dansk Ride Forbund lige nu. Vi samarbejder tæt i Forum for Hestevelfærd med at iværksætte markante tiltag, der kan styrke hestevelfærden både på kort og lang sigt, og dyrevelfærd er en af de vigtigste søjler i DRF’s strategi for den kommende periode.

Forbundet har sat ind med klare og konsekvente sanktioner over for de tilfælde i Helgstrand Dressage, som blev afsløret i Operation X i efteråret 2023. Der er stemmer i vores organisation, der synes, at sanktionerne er alt for milde og burde have været langt mere vidtgående, og der er stemmer, der synes, at sanktionerne rammer for hårdt. Det bliver der nok aldrig enighed om.

Vi lægger vægt på, at der er taget et klart standpunkt, som signalerer over for både de direkte implicerede parter og resten af dansk ridesport, at god hestevelfærd og ridesport er hinandens forudsætninger. Vi kommer ikke udenom, at ridesport på eliteplan indebærer at arbejde intensivt med hestenes adfærd og præstation, men det skal altid ske på en etisk korrekt måde.

Derudover ærgrer serien mig, fordi den zoomer ind på en meget lille del af ridesporten og giver vores omverden det indtryk, at al ridesport er sådan, som vi ser det på tv. På den måde tager den også hele ridesporten som gidsel, og det er ikke fair for et forbund med 56.000 medlemmer, hvor rigtig mange ryttere og trænere hver eneste dag yder en kæmpeflot indsats for deres sport, for hestevelfærd, eller som officials til vores mange stævner og som frivillige i rideklubberne.

Derfor er det vigtigt for Dansk Ride Forbund og for mig at få fortalt omverdenen, at ridesporten er meget mere end det, du ser på tv.

Vi vil gerne sende det klare budskab, at det at repræsentere Danmark og dansk ridesport på højeste plan, hvad enten det er som rytter, træner eller på organisatorisk plan, ikke kun handler om at være den dygtigste rent sportsligt. Det handler i høj grad også om at være rollemodel for hele ridesporten, vores omverden og de tusinder af medlemmer, der er en del af vores bagland ude i klubberne. Det forpligter. Og jo mere eksponeret, du er, des større er din forpligtelse.

Udsendelserne tegner et billede af et forbund, som er præget af uenighed og opgør, men det er ikke det billede, jeg ser dér, hvor Dansk Ride Forbund står i dag. Vi må vedgå os den historik, vi har. Men vi skal samtidig fokusere på, at vi på seneste repræsentantskabsmøde har fået en ny bestyrelse, hvor der allerede er lagt grobund for en ny start – med vægt på forbundethed, samarbejde, tæt dialog med baglandet og transparens i alt, hvad vi foretager os. Og vi har rigtig meget, vi kan være stolte af sammen, og mange gode historier om dansk ridesport, der venter på at blive fortalt.

Derfor er det tid til at se fremad, og ikke tilbage. Det håber jeg, at I alle sammen vil hjælpe til med.

Dan Boyter
Formand for DRF