Officiel udtalelse fra DRF ang. billeder fra FEI-stævner

Sådan forholder Dansk Ride Forbund sig til billederne af danske ryttere ved FEI-stævner, hvor der sættes spørgsmålstegn ved hestenes trivsel.

Det er korrekt, at DRF er blevet præsenteret for fotos af en række danske ryttere ved FEI-stævner, og vi er blevet bedt om at forholde os til de pågældende hestes trivsel. Det har vi naturligvis gjort, men det er nødvendigt for os at have et fyldestgørende vurderingsgrundlag, når vi skal vurdere hvorvidt en hests trivsel er udfordret eller ej. Fotos udgør et øjebliksbillede af en situation uden en sammenhængende kontekst. Derfor kan still-fotos sjældent stå alene, og derfor har vi heller ikke kunnet komme med en faglig vurdering på det foreliggende grundlag.

De omtalte fotos stammer fra internationale FEI-stævner i 2024, som alle afholdes i et meget professionelt setup, hvor stævnepladserne fx overvåges af professionelle stewards, og konkurrencerne bedømmes af professionelle og kompetente dommere. I tilfælde af, at heste i konkurrence ved FEI-stævner udviser vedvarende konfliktadfærd, har dommerne et vigtigt ansvar i at bedømme og evt. sanktionere rytteren.

Ingen af de danske ryttere, der fremgår af billederne, er blevet sanktioneret af dommerne ved de pågældende FEI-stævner, og vi har i rideforbundet ligeledes ikke modtaget nogen indberetninger. Derudover er det vigtigt at understrege, at FEI-stævnerne er offentlige med mange tilskuere, tv-dækning, pressefotografer og lægetjek af hestene både før og efter konkurrencerne.

For DRF er hestevelfærd absolut afgørende for ridesportens berettigelse, og emnet skal tages alvorligt. Derfor arbejder vi hver dag med at sikre de bedst mulige rammer for, at heste i ridesport trives og udviser accept i både trænings- og konkurrencesituationer.

Eksempler på de initiativer, vi har sat i værk inden for de seneste år, er bl.a. et markant forøget eftersyn af heste ved danske stævner, hvor vi i 2024 foretager eftersyn af mere end 1.000 heste (rideforbund.dk). I samarbejde med Aarhus Universitet og med eksterne fondsstøtte har vi desuden igangsat et forskningsprojekt, der dels skal tilvejebringe yderligere viden om hestes adfærdsmarkører, og ikke mindst øge rytteres, træneres, dommeres og øvrige officials’ evne til at tolke og forstå ’hestens sprog’. En viden som bl.a. kan benyttes til at foretage løbende analyser af de ekvipager, der indgår i DRF’s bruttogrupper og landshold med henblik på at sikre, at hestene udvikler deres ridetekniske niveau med en høj grad af positiv accept.

DRF’s OL-landsholdsryttere er ridesportens stærkeste ambassadører. DRF har fuld tillid til, at rytterne og deres trænere løfter deres store ansvar for at levere ridesportspræstationer i verdensklasse og samtidig være forbilleder for de yngre generationer i ridesporten. Alt sammen med hestens trivsel i fokus.