Rose Marie tog os med bagom Bundgaard Byg Cuppens 25-års jubilæum

25 år med Bundgaard Byg Cup er fløjet forbi – men bestemt ikke gået ubemærket hen. Turneringen er blevet allemandseje og noget samtlige dressurentusiaster og -ryttere kender til. Finalen løb af stablen i den forgangne weekend på Blue Hors, hvor der var god ridning og fantastiske heste at se på samtlige uddannelsesniveauer, da stævnet kombinerede finalerne i Pav og DRF’s championater for unge heste med Bundgaard Byg Cup-finalen.

Foto: Privat

Turneringen samler ryttere fra hele landet, hvor både rutinerede og mindre rutinerede ekvipager konkurrerer om at vinde titlen som årets vinder. På DRF’s Instagramprofil kunne du i løbet af weekenden følge med da Rose Marie Bang Henriksen tog os alle med behind the scenes ved hendes første Bundgaard Byg Cup-finale som desuden også var turneringens 25-års jubilæum. Her fortalte Rose Marie, at turneringen havde været et vigtigt mål for hende helt siden starten af 2023, hvor hun debuterede i Intermediare I sammen med sin hest hingsten Bourani:

De 4 kvalifikationer i Bundgaard Byg cup giver et godt grundlag for at kunne udvikle sig fra kvalifikation til kvalifikation, og arbejde med udfordringerne fra gang til gang. Inden mit ridt i den første kvalifikation, så tænkte jeg meget over, hvad formålet med at ride kvalifikationerne var. Så i stedet for at sige ”Jeg vil ride mindst 68%” eller ”jeg skal ligge i top 10”, så så jeg det mere som udvikling, og at formålet måtte være at nå til finalen” fortæller Rose Marie og uddyber, at målsætningen at nå finalen også har betydet, at hun har måttet sætte en masse delmål undervejs og holde fokus på udviklingen for at nå det endelig mål i slutningen af sæsonen.

Selvom det i år var første gang, Rose Marie prøvede kræfter med den anerkendte turnering, var det bestemt ikke første gang, hun fik kendskab til den. ”For mig har det altid været en anerkendt cup, som er blevet vundet af dygtige ryttere og velkendte heste, som Grevens Sa’va’, Quarton, Alibi D, Millibar og mange flere” fortæller hun.

Turneringen giver kür-rutine og nye venskaber
Ved hver kvalifikation af Bundgaard Byg Cup rider de 15 bedste ekvipager fra første dag et kürprogram på andendagen. Særligt det at ride kürprogram var nyt for Rose Marie og Bourani: ”Især i forhold til at ride kür, har vi finjusteret fra stævne til stævne, så vi i finalen kunne ride det program, som passede bedst til der, hvor Bourani og jeg var nået til i vores udvikling. Læringen ved at lave, justere og ride kür, har jeg også fundet ud af betyder mere end først troet. Den tvinger nemlig dig selv som rytter til at overveje, hvor man som ekvipage fungerer bedst, og rykke nogle grænser for, hvad man sammen kan fremvise.” siger hun.

Men det er ikke kun selve ridningen der har været en overraskelse for Rose Marie. Det at samme gruppe ryttere mødes flere gange i løbet af året til kvalifikationsstævnerne, er nemlig med til at nye venskaber og bekendtskaber opstår: ”Et helt andet punkt, hvor vores deltagelse i Bundgaard Byg Cup har været skøn er på det sociale plan med de andre fantastiske ryttere. Den måde, hvor man møder hinanden fra stævne til stævne, for så at mødes sammen igen til finalestævnet har givet så meget sparring, sjov og inspiration”.

Planlægger at komme tilbage næste år
Som mange andre tidligere deltagere af turneringen, planlægger Rose Marie også at komme tilbage igen næste år, hvor hun satser på at have udviklet hende og Bouranis samarbejde endnu mere:

”Sammen med Bourani, håber og tror jeg på, at vi kommer tilbage til Bundgaard Byg Cup 2024 med endnu mere i støvlerne, og jeg ser frem til endnu en række af gode stævnestunder. Jeg er også så taknemmelig over, at vi i Danmark har en virksomhed som Bundgaard Byg, der bruger så mange ressourcer og kræfter på, at arrangere og facilitere en cup på det her niveau” afslutter Rose Marie Bang Henriksen.