Mary Fonden og DRF vil styrke børnenes sammenhold i rideklubberne

Når sammenholdet på rideholdet er stærkest, bliver rideklubben et frirum og et sted, hvor der dannes venskaber for livet. Nu gør Dansk Ride Forbund arbejdet med børnenes trivsel og sammenhold til en integreret del af rideundervisningen i elevskolerne.

Mary Fonden og Dansk Ride Forbund har i samarbejde udviklet Antibulli Ridning, som nu udbredes til de danske rideklubber. I Dansk Ride Forbund ønsker man at gå forrest i arbejdet for, at fritidslivet er lig med stærke fællesskaber, og et sted hvor børn lærer at vise omsorg for sig selv og hinanden.

Antibulli Ridning kombinerer erfaringer fra antimobbe- og trivselsindsatser med erfaringer fra ridesporten og består af konkrete råd og øvelser til træningen af de 6-12-årige rideskoleelever.

Når Antibulli bliver en del af undervisningen, er det let for underviserne at lave øvelser, der styrker børnenes fællesskab og trivsel, samtidig med at børnene har glæden af at sidde på hesten og være en del af en helt almindelig undervisning.

Nanna og Tobias viser vej
Dressurrytter Nanna Merrald og pararytter Tobias Thorning, der begge har vundet guld ved VM, er ambassadører for Antibulli Ridning – og det er ingen tilfældighed. De har begge oplevet, hvordan et stærkt fællesskab i stalden og ridehallen har været afgørende for deres lyst til sporten, deres selvværd og i sidste ende deres evner som atleter.

”Ridesporten har givet mig en selvtillid, som ikke bare har styrket mine evner som rytter, men også mine evner i mange andre dele af livet. Det er alt sammen kun muligt, fordi sporten har været forbundet med stærkt sammenhold og glæde for mig. Og jeg vil gerne bidrage til, at endnu flere børn, der starter til ridning, oplever det samme,” fortæller Tobias, og den vision bakker Nanna Merrald op om:

”Jeg har selv haft perioder, hvor det ikke var let at blive en del af sammenholdet. Heldigvis var der mennesker, der tog hånd om mig og gjorde mig til en del af fællesskabet. Det er guld værd, når fællesskaberne åbner sig op og rækker ud til dem, der står på kanten, og det tror jeg, at Antibulli Ridning kan bidrage til”.

Trivsel er ikke en selvfølge
Langt de fleste rideelever glæder sig til næste træning, men der er også børn, der aldrig bliver en del af sammenholdet. Sådan er det i alle sportsgrene. Men når værdier som omsorg og tolerance kommer i centrum i rideklubberne, så øges chancen for, at alle kommer med, forklarer direktør i Dansk Ride Forbund Morten Schram Rodtwitt:

”Vi er utroligt glade for og stolte over samarbejdet med Mary Fonden. Antibulli-projektet er vigtigt, fordi vi får mulighed for at gøre en indsats i forhold til de udfordringer, vi ved, der er i fritidslivet. Ridesporten skal være et sted med plads til alle, og her passer Antibullis værdier om tolerance, respekt, omsorg og mod som hånd i handske.”

Ridesporten rummer, med 17.000 aktive rideelever i alderen 7-12 år, et stort potentiale for at gøre en forskel for de børn, der leder efter vejen ind til et stærkt og positivt fællesskab. Og i Mary Fonden vækker samarbejdet stor glæde.

”I fritidslivet er der så meget potentiale for at styrke børnenes trivsel og deres evne til at drage omsorg for sig selv og andre. Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver, at vi sætter fokus på trivslen, og arbejder for at skabe positive og rummelige fællesskaber. Det gør Dansk Ride Forbund, og i Mary Fonden er vi stolte af at kunne udbrede Antibulli til de danske rideklubber,” fortæller direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Antibulli Ridning er udarbejdet af Mary Fonden og Dansk Ride Forbund i samarbejde med TrygFonden.