Hvad leder du efter?

Nyheder

DRF modtager støtte til forbedring af elevskolehestes fysiske og mentale sundhed og velfærd

Dansk Ride Forbund er blevet bevilliget økonomisk støtte fra QATO Fonden. Bevillingen skal benyttes til at kortlægge nuværende forhold for elevskoleheste og analysere områder, som kan forbedres - herunder også en prioritering af indsatser og ressourcegrundlag.

QATO Fonden arbejder for at fremme dyrevelfærd, og netop det er omdrejningspunktet for det kommende projekt hos DRF. Projektet laves i et samarbejde mellem DRF, DRFs veterinærkonsulent, Mette Uldahl, og seniorforsker Janne Winther Christensen, Århus Universitet. Gennem undersøgelser, interviews og fysisk dataindsamling skal projektet kortlægge velfærdsmæssigt forbedringspotentiale hos elevskoleheste i rideklubber under rideforbundet.

Projektet skal give viden om, hvad der giver den bedste trivsel for elevskoleheste i forhold til deres samlede livsbetingelser, herunder også når de interagerer med elever. Projektet vil samtidig arbejde med at give de mennesker, der har med hestene at gøre, kendskab til, og viden om heste generelt, hestens adfærd og behov gennem viden og empatisk tilknytning.

"Jeg er utroligt glad for, at QATO Fonden har valgt at støtte projektet. Det er et område, hvor vi ved, at vi kan gøre en forskel for hestene med den rette indsats. Nu skal vi kortlægge, netop hvad den rette indsats er. Jeg glæder mig til at komme i gang og få sat hestevelfærd i elevskolerne på dagsordenen" fortæller Klub- og Sportschef Anne Silfwander.

Projektet løber fra den 1. maj 2023 til den 31. december 2025. Du kan læse mere om QATO Fonden og deres verdensomspændende støtte for at forbedre dyrevelfærd her.