Hvad leder du efter?

Udstyrskontrol ved dressurstævnet hos Sundeved Rideklub: Det skal du vide

Når der om halvanden uges tid afvikles B-stævne i dressur med bl.a. 2. kvalifikation i ECCO Cup for junior, ungrytter og U25 hos Sundeved Rideklub, vil der blive afviklet udstyrskontrol. Her kan du læse mere om, hvordan kontrollen kommer til at foregå, samt få tips til, hvordan du selv kan tjekke din hest hjemmefra.

New column

Kontrol kan forekomme under hele stævnet
Alle ekvipager, der deltager i ECCO Cup, skal igennem en udstyrskontrol, som vil blive foretaget inden start. Helt konkret vil der være forberedt en sluse, som alle ekvipagerne skal igennem, inden de går på opvarmningen. Her vil DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl foretage selve udstyrskontrollen, som du kan læse mere om nedenfor. Der vil kunne forekomme en smule ventetid i slusen, men vi sørger naturligvis for at være så effektive som muligt, så alle får god tid på opvarmningen. Ekvipager, der er på vej på opvarmningen, vil blive tjekket først, men hvis der er ledig plads i løbet af dagen, kan man sagtens komme forbi og få sin hest tjekket, selvom man endnu ikke er på vej på opvarmningen. Findes der ved kontrollen gennembrud af hud eller slimhinde på en hest, vil den blive nægtet start. Læs eller genlæs evt. vores beskrivelse af, hvordan DRF vurderer mundsår hos heste/ponyer, her. Udover ECCO Cup-klasserne vil der desuden kunne forekomme yderligere kontroller ved stævnet, hvis det vurderes nødvendigt af enten DRF’s veterinærkonsulent eller fungerende TD’er.

Sådan foregår kontrollen typisk
Kontrollen ved stævnet hos Sundeved Rideklub bliver ikke anderledes end de kontroller, der ellers bliver udført rundt omkring ved stævnerne med jævne mellemrum – dog kan der være forskellige fokusområder fra gang til gang. F.eks. kan man kigge særligt på skader forårsaget af udstyr såsom sporer, piske, bid, næsebånd, gamacher o.l. Har man som rytter/forældre/hesteejer ikke oplevet en udstyrskontrol før, kan det være rart at vide, hvordan det konkret foregår, og for de fleste kan det desuden være en hjælp at få tips til, hvordan man selv – evt. i samråd med sin træner – kan tjekke sin hest hjemmefra. Her kan du se DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl vise og fortælle, hvordan en udstyrskontrol forløber, hvad der kigges efter, samt hvordan du kan tjekke din hest, inden du tager afsted til stævne:

New column

Sådan vælger vi, hvor der laves udstyrskontrol
Vi får ofte spørgsmål til, hvorfor vi laver kontroller ved nogle stævner/turneringer/mesterskaber og ikke ved andre, og svaret er todelt; for det første er der en del ressourcer – både praktiske og økonomiske – forbundet med at afvikle en koordineret udstyrskontrol som denne, så derfor er der en naturlig begrænsning på, hvor mange vi kan lave. For det andet er vores valg baseret på en veterinærfaglig vurdering af, hvor udfordringerne med især mundsår er størst, og data fra de seneste par år viser, at det især er gældende hos de yngre ryttere og oftest i dressuren. Det er desuden vigtigt at understrege, at vores TD’er løbende afvikler udstyrskontroller i mindre format (stikprøvebasis) rundt omkring på stævnepladserne på alle niveauer og i alle discipliner, så selvom vi ikke laver de store, koordinerede kontroller så ofte, betyder det bestemt ikke, at der ikke er fokus på området.

Bliv klogere på udstyrskontrol, hestevelfærd og etik
Læs meget mere om sammenhængen mellem udstyrskontrol og hestevelfærd i dette skriv. Derudover kan du med fordel læse vores retningslinjer for etisk korrekt brug af hesten til ridesport, som er opdateret pr. 1. januar 2021.