Nu er de nye ryttermærkeprøver online!

I starten af året lancerede vi en digitaliseret version af de velkendte ryttermærker, og nu er vi endelig klar med de tilhørende digitale ryttermærkeprøver. Læs mere om både mærkerne, undervisningen og prøverne her.

New column

Hvad er nyt ved ryttermærkerne?
De ’nye’ ryttermærker er skåret ned i antal, så der nu er 3 stk. i stedet for de tidligere 5 stk. Derudover er fagstoffet blevet opdateret og justeret markant, så det nu matcher elevernes aldersniveauer og evner endnu bedre. Ryttermærkeprøverne er desuden blevet gjort digitale, og eleverne får fremadrettet både en fysisk ryttermærkenål og et digitalt ryttermærke-badge på deres Go!-profil.

Og hvad med undervisningen?
Også når det kommer til selve ryttermærkeundervisningen, er der sket ændringer – vi lægger nemlig nu op til, at den med fordel kan udføres af underviserne i elevskolerne. Fordi vi tror på, at uddannelsen af eleverne sker kontinuerligt, er målet, at ryttermærkeundervisningen skal strækkes over en længere periode samt være mere praksisbaseret, så eleverne får knyttet teori til praksis. Det kan f.eks. gøres ved, at ryttermærkeundervisningen bliver en integreret del af elevskoleskoleundervisningen, for på den måde vil eleverne nemlig have bedre forudsætninger for at lære og forstå stoffet, da de får mulighed for at udøve teorien i praksis. Læs meget mere om mærkerne og undervisning her.

Sådan fungerer prøverne i praksis
De digitale prøver kan tages på både smartphone, tablet og computer. Spørgsmålene i prøverne bliver ikke stillet i samme rækkefølge, hvilket betyder, at eleverne/rytterne både kan tage prøverne alene og sammen, da der ikke er fare for, at man kan kigge med hos hinanden. Fordi det kan være børn helt ned til 7-års alderen, der tager ryttermærkeprøverne, er de indstillet således, at alle elever består. Hvis eleven svarer forkert på et spørgsmål, bliver spørgsmålet stillet igen, indtil eleven svarer korrekt. På denne måde undgår man, at eleven får en dårlig oplevelse af at gå til prøve, samtidig med at der er en betydelig læring i at finde det korrekte svar efter at have svaret forkert.

Både ryttere og klubber skal have en Go!-profil
Ryttermærkeprøverne tages digitalt via rytterens Go!-profil på rideforbund.dk. Alle elever, der vil tage en prøve, skal derfor have oprettet en gratis Go!-profil forud for prøven. Se vores videoguide til oprettelse af en Go!-profil i videoen nedenfor. Prøverne tages i kontinuerlig rækkefølge, dvs. at eleven skal have gennemført Ryttermærkeprøve 1, inden eleven kan tage Ryttermærkeprøve 2 og så fremdeles. Når det vurderes af underviseren, at eleven er klar til at tage en ryttermærkeprøve, skal klubben indstille eleven til prøven. Det er kun muligt for klubber at indstille elever til prøverne, og man kan altså ikke bare melde sig til prøverne uden at være indstillet af en klub. Læs mere om prøverne her.

New column

Alt er gratis – både for klubber og ryttere
Endnu en ny ting ved de opdaterede ryttermærker er, at de er 100% gratis – både for klubber og elever. Derudover får alle elever, der har taget og bestået en ryttermærkeprøve, tilmed 50% rabat på deres D-licens, hvis de køber licensen inden for max et år efter prøven.

Interesseret i ryttermærkerne?
Uanset om jeres klub har tidligere erfaring med ryttermærkeundervisning og ryttermærkeprøver eller ej, sidder vi klar til at hjælpe jer i gang. F.eks. kommer vores udviklingskonsulenter meget gerne på besøg hos jer i klubben, hvor vi kan være behjælpelige med hele processen vedrørende implementeringen af det nye ryttermærkekoncept – alt fra tanke til implementering i praksis. Kontakt gerne elevskole@rideforbund.dk eller ring til os på 43 26 28 28, hvis du/I har spørgsmål vedrørende ryttermærkerne eller ønsker at få hjælp til at komme i gang.