Brud på karantæneregler medfører desværre øjeblikkelig nedlukning af nationale stævner og aktiviteter under DRF

Pr. dags dato er Dansk Ride Forbund nødsaget til at lave en nedlukning af nationale stævner og aktiviteter under DRF indtil d. 26. april 2021, da der er konstateret alvorlige brud på karantænereglerne i forhold til at hindre spredning af smitsom sygdom, herunder herpesvirus.

New column

Dansk Ride Forbund er i dag blevet bekendt med, at der i løbet af de sidste dage kan konstateres brud på reglerne for håndtering af smitsom sygdom, herunder karantænereglerne for heste, der indføres til Danmark fra udlandet. Det medfører, at alle stævner og aktiviteter, der involverer heste, under Dansk Ride Forbund pr. dags dato lukkes ned frem til d. 26. april 2021.

Ingen brud på karantæneregler hos heste fra udenlandske stævnepladser med konstateret spredning af aggressiv herpesvirus
Der er ikke tale om brud på karantæner blandt heste, som har været på stævnepladser med konstateret spredning af den aggressive type af herpesvirus, som spredte sig fra en stævneplads i Valencia, Spanien, for nogle uger siden. Alle heste hjemkommet herfra er stadig i intakte karantæner. Der er derimod tale om konstatering af flere kombinerede forhold, hvor personer i forbindelse med import af heste har brudt reglerne for karantæne af heste indført fra udlandet, samt herudover brud på DRF’s øvrige regler for stævnedeltagelse med heste fra besætninger med smitsom sygdom. I den forbindelse er det vigtigt for os at minde om, at den tidligere beslutning om ikke at følge FEI’s opfordring til at aflyse nationale stævner i Danmark byggede på en klar forventning om overholdelse af karantæneregler og generel håndtering af smitsom sygdom, men det har desværre vist sig de sidste par dage ikke at være realiteten.

Fortsat lav smitterisiko, men DRF kan ikke længere stå inde for den nødvendige smitteinddæmning
Det er på baggrund af ovenstående ikke længere muligt at stå inde for inddæmning af smitte på det niveau, som DRF ønsker. Der vurderes ikke at være en høj risiko for smittespredning, men ejere til involverede kontaktheste vil naturligvis blive informeret. Forholdene medfører dog desværre, at det ikke længere er muligt at tage et overordnet ansvar for det samlede billede af smittespredning. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at det er Dansk Ride Forbunds klare indtryk, at hovedparten af medlemmerne aktivt og med stor omhu har taget ansvar for samt bidraget til at forsøge at opretholde muligheden for at afholde nationale stævner og aktiviteter i den forgangne periode. Det er altså desværre de fås handlinger, der nu har betydet, at vi er nødt til at lukke ned for alle stævner og aktiviteter frem til den 26. april.

Hold dig opdateret her på rideforbund.dk
Vi opdaterer løbende denne side på rideforbund.dk med informationer om den nuværende herpesvirussituation.