Veloverstået udstyrskontrol ved ECCO Cup i Sundeved

I den forgangne weekend blev der foretaget udstyrskontrol i forbindelse ECCO Cup ved dressurstævnet i Sundeved Rideklub. Kontrollen forløb rigtig fint, bød på få anmærkninger, og var præget af et godt samarbejde med forældre og ryttere.

New column

Sammen med stævnets teknisk delegerede stod Dansk Ride Forbunds veterinærkonsulent Mette Uldahl for kontrollen, som omfattede tjek af ponyernes gjordleje, schenkelleje og mundhuler. Stævnets ryttere fremviste generelt ponyer i flot stand, og kun én ekvipage ud af 47 startende blev nægtet start pga. mundsår. ”Det er en positiv udvikling sammenlignet med sidste års kontroller inden for ponydressuren, hvor der desværre var væsentligt flere ponyer, der ikke var ’fit to compete’. Det kunne tyde på, at der er kommet mere fokus på løbende vurdering af både ponyer og brug af udstyr, og det er vi rigtig glade for at se”, fortælle direktør i Dansk Ride Forbund, Morten Schram Rodtwitt.

Tips til tjek af hest/pony hjemmefra
Forud for stævnet i Sundeved offentliggjorde vi nedenstående video, hvor veterinærkonsulent Mette Uldahl viser, hvordan en udstyrskontrol udføres. Samtidig giver hun tips til, hvordan man selv – evt. i samarbejde med sin træner – kan tjekke sin hest/pony derhjemme, og langt størstedelen af ECCO Cup-rytterne havde set videoen forud for stævnet og følte sig dermed bedre klædt på til kontrollen. Se eller gense videoen herunder.