Alle på foreningens lønningsliste skal registrere arbejdstid

Fra 1. juli 2024 er det obligatorisk at alle ansatte – faste såvel som timelønnede – registrerer sin arbejdstid hver dag. Det gælder dog ikke frivillige og ulønnede. Dette krav træder i kraft som følge af, at loven om arbejdstid er blevet ændret. Det er foreningens ansvar, at I kan dokumentere arbejdstiden for jeres lønnede ansatte. Det gælder også ridelæreren, som kun arbejder et par timer om ugen for klubben.

Hvis trænere, ledere, staldpersonale eller lignende får løn eller vederlag fra klubben, skal de registre deres arbejdstid - frivillige og andre ulønnede skal ikke. Samtidig er det vigtigt at huske, at der er regler for, hvor meget og hvornår man må arbejde.

I har som forening pligt til at sørge for et system, som gør det muligt at måle den enkeltes daglige arbejdstid. Om det er en fysisk logbog, et excel-ark eller en digital løsning, er op til jer, så længe kravene overholdes. Husk at både arbejdstid, ferie, sygdom og fridage skal registreres.

Husk...
Hold øje med om I overholder reglerne for pauser, arbejdstid og hvile. De vigtigste ting, I skal huske, er:

• Pauser: Mere end seks timers arbejde på en dag giver ret til pause.

• 48 timer på en uge: Over fire måneder må den ugentlige tid på arbejde ikke være over 48 timer i gennemsnit.

• 11 sammenhængende timer: Arbejdstiden skal tilrettelægges, så ansatte får en hvileperiode på 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.

• Fridøgn: Der skal være en ugentlig fridag.

Disse regler har hele tiden været der, men som noget nyt vil registreringerne kaste lys over, om pauser, fridage mv. overholdes.

I kan læse meget mere i den juridiske vejledning ”Guide til arbejdstidsregistrering”, som DIF og DGI netop har lavet til foreningerne. Guiden giver svar på en række spørgsmål som: Hvem skal tidsregistrere? Hvorfor overhovedet registrere? Hvordan gør I det? Hvad med GDPR? - og meget mere.

Hent DIF og DGI's guide til arbejdstidregistering her.