Ændringer i championater for unge heste i springning

PAVO og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste er en konkurrence for 4- 5- og 6-års springheste – samt et championat for 7-8 års heste ved finalestævnet. Hvert år kåres der én vinder pr. årgang. I år 2024 er der ændringer i kvalifikationskravene til championatsfinalerne på tværs af flere årgange.

Dansk Ride Forbunds reglementsændringer 2024 betyder også, at der er ændringer i championaterne for de unge heste. For springhestene betyder det bl.a., at der ikke afvikles deciderede kvalifikationsstævner fremover, men at det er muligt at kvalificere sig ved alle C-, B- og FEI-stævner i kvalifikationsperioden.

Fra 2024 og fremadrettet er det nu sådan, at hestene kvalificerer sig til at ride finalestævnet ved at:

• 4-års heste: Opnå én 0-runde i klasser af 90-100 cm i perioden 1. juli til 11. august 2024
  • 5-års heste: Opnå tre 0-runder i min. LA1* 115 cm i perioden 1. januar til 31. juli 2024
  • 6-års heste: Opnå tre 0-runder i min. MB1* 125 cm i perioden 1. januar til 31. juli 2024

For samtlige aldersgrupper gælder det at kvalifikationerne skal opnås ved C-, B- eller FEI-stævner, med minimum én kvalifikation opnået i Danmark. Det er altid hesten der kvalificerer sig, men rytterens ansvar, at hesten er korrekt kvalificeret til finalestævnet. Der udarbejdes fremadrettet ikke oversigter over hvilke heste, der er kvalificerede til finalestævnet.

Du kan læse mere om og finde bestemmelserne for PAVO og DRF’s Championater for Unge Heste på rideforbundets hjemmeside.